‘Kakelbonte machine’ van ID op STRP BIËNNALE

Een tiendaags festival vol kunst, muziek en technologie: dat is STRP BIËNNALE, dat op 1 maart losbarst in het Klokgebouw op Strijp-S. Thema van het festival is ‘City of Cyborgs’. TU/e’er dr.ir. Koert van Mensvoort van Industrial Design geeft een lezing op het STRP College. Faculteitsgenoot Bert Lonsain en zijn projectgroep nemen deel aan de ‘The New Machine Era’.

Industrieel ontwerper en ID-docent Lonsain startte voor STRP BIËNNALE een project rond de bouw van een grote Rube-Goldbergmachine (The New Machine Era). Zo’n machine is een complex apparaat dat een eenvoudige opgave langzaam en indirect uitvoert.

Lonsain zocht via Facebook studenten en in het gebouw Matrix werkten ze aan hun machine als een buiten-onderwijsactiviteit. Hun onderdeel, rond het thema ‘de studentenkamer’, wordt het middenstuk van het enorme apparaat. Alles is low budget, onderdelen komen van de stort en uit een brandschadezaak. Over een paar dagen wordt hun onderdeel gekoppeld aan die van de andere teams, met mensen met verschillende achtergronden: van oud-Philips-technici tot theatervormgevers. Lonsain: “Het wordt een vernuftige, kakelbonte machine, echt superleuk.”

In zijn filosofische lezing -met veel beelden- zal Van Mensvoort, onderzoeker en docent bij ID, het hebben over de spanning tussen mensen en producten. Mensen presenteren zich op allerlei manieren. Op sociale media zie je dat mensen de neiging hebben om zichzelf mooier voor te stellen dan ze zijn. Protheses vervangen niet alleen lichaamsdelen; ze moeten ook beter functioneren dan het origineel - zie de Zuid-Afrikaanse atleet Oscar Pistorius. Plastische chirurgie doet dit al langer en is niet meer bedoeld om het oude beeld in stand te houden.

Van Mensvoort: “Mensen worden steeds meer een product waaraan gesleuteld kan worden om ze beter te maken. Maar waar is de scheiding tussen de mens en het product? Want die nieuwe technieken hebben een eigen dynamiek, een eigen ‘leven’.”

STRP BIËNNALE is van 1 tot 10 maart, kaarten zijn te bestellen via de site.