Meer internationale activiteiten in Eindhoven

De Oude Rechtbank aan het Stratumseind opent zondag haar deuren. Deze locatie gaat onder meer veel ruimte bieden aan internationale activiteiten. Internationale studentenvereniging Cosmos en de twee Spaanse studentenmuziekverenigingen hebben al belangstelling getoond.

Meer activiteiten bieden aan mensen van dertig jaar en ouder op het Stratumseind. Dat is in het kort het doel dat de exploitant van de Oude Rechtbank zich heeft gesteld. Horeca, cultuur en werk zijn de drie ‘werelden’ die er bij elkaar worden gebracht. Zo treffen bezoekers een brasserie, zitten er bedrijven die zich bezighouden met e-werk en worden er culturele activiteiten gehouden.

Eén van de gevestigde bedrijven is 040Events.com. Carmen Paños coördineert als International&Expats Account Manager voor dit bedrijf de activiteiten voor niet-Nederlanders in de Oude Rechtbank. Ze is zelf een jaar geleden vanuit Madrid naar Eindhoven verhuisd. Ze vertelt dat het doel van de internationale activiteiten enerzijds is om culturen zichtbaar te maken en anderzijds om integratie te bevorderen.

Tijdens de opening aanstaande zondag (voor genodigden) zijn er onder meer optredens. Op 12 februari kunnen bezoekers terecht voor ‘internationaal carnaval’,  8 maart wordt internationale vrouwendag gevierd en eind april is er een Spaanse dag. Ook zijn er plannen voor een Latijns-Amerikaanse week. De evenementen hebben een internationaal karakter en zijn bedoeld voor zowel Nederlanders als mensen met een andere nationaliteit. Het idee is om maandelijks zo’n twee internationale evenementen te houden.

Naast deelnemen aan dergelijke activiteiten kunnen bezoekers terecht in een internationale bibliotheek. Het idee is dat expats boeken in hun moedertaal kunnen uitzoeken en zelf boeken achterlaten wanneer ze Nederland verlaten.

De Spaanse studentenmuziekgroepen Tuna Ciudad de Luz en La Tuniña treden waarschijnlijk binnenkort op. Ook internationale studentenvereniging Cosmos heeft al belangstelling getoond. Jacky Janes van Cosmos: “We verhuizen dit weekend van de Bunker naar MetaForum en op de nieuwe locatie hebben we niet altijd de ruimte voor grote evenementen. De Oude Rechtbank zou daar een mooie mogelijkheid voor zijn.”

Voor meer informatie (ook in het Engels) voor alle activiteiten kijk op www.ouderechtbank.nl en voor de internationale activiteiten op www.040events.com.