De prijsuitreiking op de Batavierenrace 2012, waar het TU/e-Fontysteam tweede werd.

Eindhovens universiteitsteam loopt warm voor Batavierenrace

Vorig jaar werden ze tweede op de Batavierenrace, Wageningen was acht minuten sneller. Dit jaar wil het universiteitsteam van de TU/e met topatleten en een uitgekiende strategie het hoogste podium halen tijdens de estafetterace van Nijmegen naar Enschede.

Aan de Batavierenrace doen traditiegetrouw veel studenten mee. Dit jaar vindt de race plaats op 27 april.

Het universiteitsteam bestaat net als de andere teams uit 25 lopers en een aantal begeleiders. De meeste lopers uit het universiteitsteam komen van atletiekverenigingen in de omgeving van Eindhoven, waaronder lopers van de studentensportvereniging Asterix In de Eindhovense afvaardiging rent onder meer de nationale topper Ruth van der Meijden mee.

Peter Kuin is lid van de commissie die het universiteitsteam in Eindhoven coördineert. “We verwachten goede concurrentie uit Groningen en Amsterdam, die hebben van oudsher meer snelle hardlopers in hun steden. Maar ik denk dat een podiumplek er dit jaar voor ons wel in zit. Vorig jaar hebben we met onze tweede plaats al bewezen dat we kans maken op de overwinning, dit jaar willen we dat waarmaken.”

“We schatten onze kansen zo hoog in omdat we dit jaar voor een brede selectie hebben gekozen. Dat houdt in dat de tien reservelopers in niveau niet veel verschillen van de 25 lopers in de selectie. Tegenvallers zoals blessures kunnen we dan beter opvangen”, ligt Peter toe.

De verdeling van lopers over de etappes gebeurt niet willekeurig. Peter: “We proberen bij de indeling zo goed mogelijk gebruik te maken van ieders unieke kwaliteiten. Sommige lopers vinden het niet erg om ’s nachts te lopen, anderen hebben minder moeite met hoogteverschillen of onverharde ondergrond. Daar houden we dan rekening mee.”

De lopers van het universiteitsteam worden geselecteerd op basis van recente wedstrijduitslagen. De lopers hadden zichzelf aangemeld of zijn gevraagd door de commissie. Als iemand nog geen prestatie heeft staan maar zich wel wil bewijzen, wordt de Dommelloop van 28 maart als ijkpunt gebruikt.

Er staan nog een aantal plaatsen open. Het team is nog op zoek naar vrouwen die in 22 minuten 5 kilometer lopen en naar mannen die in 17 minuten 5 kilometer kunnen lopen of 10 kilometer in 36 minuten. De commissie maakt de definitieve selectie voor het universiteitsteam de dag na de Dommelloop bekend via hun site.

Er zijn twintig Eindhovense teams die deelnemen aan de Batavierenrace. Dat zijn naast het universiteitsteam veel studieverenigingen en diverse sport- en cultuurverenigingen. Uit het hele land doen in totaal meer dan driehonderd teams mee aan de estafetteloop. In Enschede wordt de race afgesloten met een enorm studentenfeest op de campus.

Heb je interesse om voor het universiteitsteam mee te lopen? Op de site van de commissie staat een aanmeldingsformulier.