Huisvesting vraagt ontwerpers om duurzame ideeën

De acht trainees die begin 2012 van start gingen met de nieuwe ontwerpersopleiding Smart Energy Buildings & Cities (SEB&C), presenteerden donderdagochtend 17 januari hun ideeën over hoe er op de campus slimmer en duurzamer kan worden omgesprongen met energie. Opdrachtgever was Dienst Huisvesting en DH-hoofd Veronique Marks gaat de uitkomsten zeker meenemen bij toekomstige bouwplannen.

Dr.ir. arch. Alexander Suma is operational director van SEB&C, een nieuwe loot aan de boom van het Stan Akermans Institute en ondergebracht bij de faculteit Bouwkunde. November vorig jaar won Suma samen met zijn collega dr.ir. Rossella Ferraro nog de Herman Wijffels Innovatieprijs voor hun windturbine, ook wel bekend als IRWES (Integrated Roof Wind Energy System), die in augustus van dit jaar op het dak van Vertigo wordt geplaatst.

Suma is enthousiast over de eerste generatie trainees, die begin vorig jaar van start gingen met een opleiding die tot doel heeft om bij het onderzoeken van energievraagstukken ook de ondernemerskant en sociale aspecten nadrukkelijk te betrekken. Die vraagstukken spitsen zich toe op de gebouwde omgeving en naast kennis uit de bouwkunde wordt er uit nog veel meer disciplines geput, zoals uit de werktuigbouwkunde, elektrotechniek, en natuur- en scheikunde.

Dienst Huisvesting droeg in dit eerste jaar twee casestudies aan. Deze ochtend werden de uitkomsten gepresenteerd van de onderzoekscase met de titel 'The TU/e-campus as a smart energy island'. De trainees, die een betaalde positie hebben en afkomstig zijn uit Iran, Mexico, Spanje, Pakistan én Nederland, presenteren zes zogeheten werkpakketten. De onderdelen variëren van het ontwikkelen van een eigen smart grid voor de campus om zo meer grip te krijgen op het energieverbruik op piekmomenten, tot het comfortabeler maken van de loopbruggen. "Door daar allerlei technische innovaties bij toe te passen, kunnen de loopbruggen ook dienst doen als een living lab", zegt de Spaanse trainee Anna Blanch.

Nog omvattender is het plan om de warmte-koude-installatie van de TU/e beter in balans te brengen. Op dit moment bestaat er een aanzienlijk surplus aan warmte dat via koeltorens achter op het terrein verloren gaat. De studenten bedachten een plan om die restwarmte beter te benutten, wat jaarlijks een besparing op het gasverbruik oplevert van 800.000 kubieke meter.

DH-hoofd Veronique Marks ziet in de nabije toekomst nog het meest in het plan voor een slimmere buitenverlichting, waarbij led-verlichting wordt toegepast die actief reageert op de bewegingen van studenten, medewerkers en bezoekers. "Het maakt de campus ook veiliger, geeft het een gezelligere uitstraling en we kunnen beter laten zien wat er hier op het terrein plaatsvindt", vertelt de Mexicaanse trainee Rose Morales Gonzalez.

Alle acht trainees beginnen binnenkort met een bedrijfsopdracht, onder meer bij BAM, NXP en Cofely. Ook die opdracht neemt een jaar in beslag. Na hun afstuderen ontvangen ze de zogeheten PDEng-graad (Professional Doctorate in Engineering). Inmiddels staat een nieuwe generatie van tien trainees afkomstig uit alle windhoeken al weer klaar om eind januari van start te gaan met hun eerste jaar.