Minder hbo’ers naar de universiteit

Het aantal hbo’ers dat doorstudeert aan een universiteit is voor het eerst in jaren gedaald. Universiteitenvereniging VSNU denkt dat dure schakelprogramma’s daar de oorzaak van zijn. Ook de TU/e kende een lichte terugval.

Jarenlang steeg de instroom van hbo-studenten naar de universiteit. Maar in 2012 daalde het aantal inschrijvingen met maar liefst 14 procent, blijkt uit de definitieve cijfers van de VSNU. In 2011 wilden nog iets meer dan 9.000 hbo’ers doorstuderen, in 2012 waren dat er 7.772.  Daarbij gaat om hbo’ers met een bachelordiploma en om hbo’ers die hun propedeuse hebben behaald. Maar die laatste groep is volgens een woordvoerder nog maar klein.

Als afgestudeerde hbo'ers naar de universiteit willen, moeten ze meestal een schakelprogramma volgen voordat ze de masteropleiding van hun keuze kunnen doen. Voormalig staatssecretaris Halbe Zijlstra besloot in de zomer van 2011 dat een schakeljaar tegen het lage wettelijke collegegeld maximaal dertig studiepunten mag bevatten. Premasters die langer dan een half jaar duren, worden opgevat als tweede studie en die bekostigt de overheid niet.

Instellingen mogen er een hoger collegegeld voor vragen, dat kan oplopen tot meer dan tienduizend euro. Voor veel hbo’ers wordt doorstuderen dus erg duur.

Aan de TU/e nam de instroom van schakelstudenten ook af, maar slechts met met 2,8 procent, aanzienlijk lager dan het gemiddelde van 14 procent. Volgens de cijfers van het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU) stroomde in september 2011 nog 391 schakelstudenten in. Een jaar later waren dat er nog maar 380.

De totale instroom van eerstejaars dit collegejaar daalde met drie procent ten opzichte van 2011. Dat is volgens voorzitter Karl Dittrich helemaal niet erg: “Wij richten ons niet op kwantiteit maar op kwaliteit”.

De hardste klap valt bij ‘taal en cultuur’ studies (-12 procent). Alleen techniekopleidingen en opleidingen binnen de sectoren ‘natuur’ en ‘landbouw’ zijn het afgelopen jaar iets populairder geworden. De TU/e kende een stijging van 9,2 procent.

De VSNU maakte begin december al bekend dat het aantal bachelor- en masterdiploma’s onder invloed van de dreigende langstudeerboete flink was gestegen. Nu is ook duidelijk hoeveel: het aantal uitgereikte masterdiploma’s steeg met zestien procent, het aantal bachelorstudenten met een diploma op zak zelfs met zeventien procent.

Volgens de VSNU is niet alleen de langstudeerboete daar verantwoordelijk voor: ook de invoering van de harde knip tussen bachelor en master zorgt voor meer afgestudeerden.

De definitieve instroomcijfers per universiteit heeft de VSNU nog niet bekend gemaakt.