de wereld leert door matthijs van nieuwkerk

Netwerken bij makers ‘De Wereld Leert Door’

Een zeskoppige delegatie van de TU/e woont vanavond in Amsterdam de proefopnames voor ‘De Wereld Leert Door’ bij. Vier wetenschappers en twee voorlichters van de TU/e zijn, samen met zo’n honderd collega’s uit heel Nederland, door de VARA uitgenodigd voor een kennismaking met het oog op deze nieuwe tv-reeks, een spin-off van talkshow ‘De Wereld Draait Door’.

Ongeveer een miljoen kijkers wist Robbert Dijkgraaf aan de buis te kluisteren met zijn tv-colleges over respectievelijk de oerknal en ‘het allerkleinste’. Het succes van deze ‘DWDD University’ smaakte bij de VARA naar meer.
In de nieuwe reeks ‘De Wereld Leert Door’ (DWLD) interviewt Matthijs van Nieuwkerk dagelijks twaalf minuten lang een wetenschapper over zijn of haar onderzoek. Van alfa tot bèta, van jonge tot meer ervaren onderzoekers; alle moeten tijdens de serie aan bod komen.
Wetenschapsvoorlichter van de TU/e Ivo Jongsma vindt het “fantastisch dat de VARA dit doet. Al jaren is er de klacht dat er op tv veel te weinig aandacht is voor wetenschap en technologie. Dat een omroep dit zo structureel oppakt, op een bijna ‘unplugged’ manier met heel basic gesprekken met wetenschappers, is prachtig”.Jongsma en zijn collega-voorlichter Barry van der Meer gaan vanavond naar de Amsterdamse Westergasfabriek samen met prof.dr. Marco de Baar (hoogleraar Plasma Fusion Operation and Control, TU/e-faculteit Werktuigbouwkunde), universitair docent dr.ir. Richard Lopata (CardioVascular Ultrasound & Modelling, faculteit Biomedische Technologie), dr. Daniël Lakens (universitair docent Toegepaste Cognitieve Psychologie, faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences) en dr.ir. Yvonne de Kort (universitair hoofddocent Omgevingspsychologie, eveneens faculteit IE&IS).
“Deze vier hebben de sprankeling die hoort bij tv”, verklaart Jongsma de afvaardiging die een goede indruk hoopt te maken bij de televisiemakers. “Bovendien passen ze bij de onderwerpen die wij belangrijk vinden, zoals psychologie en technologie en onze strategic area’s (Energy, Smart Mobility en Health, red.).”
Vanavond moeten de TU/e’ers in ieder geval nog genoegen nemen met een plaats in het publiek, terwijl met drie andere wetenschappers proefopnames worden gemaakt. “Natuurlijk hopen we dat ze straks zelf een keer voor de camera komen”, stelt Jongsma, “maar het is voor ons ook een beetje aftasten wat de VARA wil en zoekt”. Deze woensdagavond staat volgens Van der Meer dan ook vooral in het teken van kennismaken en netwerken. “Het gaat bij tv niet alleen om het hebben van een goed inhoudelijk verhaal, want dat hebben de meeste wetenschappers wel. Evenzo belangrijk is dat iemand aansprekend kan vertellen over wat hem of haar drijft en waarom een onderzoek ertoe doet. Matthijs van Nieuwkerk is uit op hapklare brokken.”Ook dr.ir. Rick Scholte van Sorama, een spin-offbedrijf van de TU/e, is vanavond te gast bij de proefopnames. Hij is uitgenodigd vanuit STW. In 2009 won Scholte de Simon Stevin Gezelprijs van deze technologiestichting.‘De Wereld Leert Door’ is vanaf maandag 14 januari te zien bij de VARA op Nederland 3, dagelijks vanaf 22.30 uur.