TU/e biedt onderdak aan Vreemdlandfestival

Luisteren naar debatten, muziek, cabaret en literatuur, theatervoorstellingen en exposities bekijken en deelnemen aan workshops. Alles in het kader van de vluchtelingenproblematiek. Op donderdag 21 februari wordt in het Auditorium en het Gaslab het Vreemdlandfestival gehouden. Het rijkste en uitgebreidste festival in zijn soort in Zuid-Nederland, aldus SG-hoofd Lucas Asselbergs.

Asselbergs laat weten dat de organisatoren op dit moment nog volop bezig zijn om het volledige programma rond te krijgen. Gepland staan vier grote debatten, onder meer met Farah Karimi, directeur van OxfamNovib, en met PvdA-voorzitter Hans Spekman, die onlangs in de media nog aandacht vroeg voor alle hatemail die hij geregeld ontvangt via Facebook.

Theater is er van As I Left My Fathers House, Bruce Carew, en De Vrolijkheid, en cabaret komt er van de Iraanse cabaretier Farbod Moghaddamen en de Afghaanse cabaretier Dara Faiz. Schrijver Kader Abdolah houdt een voordracht en er is er muziek van Galia, Rina Mishonga en De Uitdaging. Doorlopend zullen er ook documentaires te zien zijn, en er komen twee mooie en aangrijpende fototentoonstellingen te hangen van Henk Wildschut en Piet den Blanken.

Met Ruud Lubbers, oud-minister-president van 1982 tot 1994 en gewezen Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen van de VN, staat vanaf 20.30 uur een groot zaalinterview gepland in de Blauwe Zaal van het Auditorium. Lubbers is sinds 2006 voorzitter van de Stichting voor Vluchtelingen Studenten UAF.

Het Vreemdlandfestival is een initiatief van het Jongerenhuis in samenwerking met Studium Generale, studentengezelligheidsvereniging SSRE en de Eindhovense studentenkerk (ESK). Op de website van Vreemdland is al een en ander te vinden, maar pas rond 10 februari verwachten de organisatoren dat het definitieve programma bekend zal zijn. Het festival gaat van start om 12.30 uur en loopt door tot 01.30 uur ’s nachts. De entree is gratis, maar het is wellicht raadzaam om voor bepaalde onderdelen vooraf al plaatsen te reserven via www.vreemdlandeindhoven.nl.