TU/e-hoogleraar Luc Brunsveld ontvangt Gouden Medaille KNCV

De Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging (KNCV) heeft de Gouden Medaille 2012, de onderscheiding voor de beste Nederlandse chemicus onder de veertig jaar, toegekend aan prof.dr.ir. Luc Brunsveld, hoogleraar Chemische Biologie bij de faculteit Biomedische Technologie. Brunsveld vindt het een mooie blijk van erkenning voor hem en zijn onderzoeksgroep.

Vandaag maakte de KNCV de toekenning openbaar op haar website. Luc Brunsveld (1975) startte in 1993 met de studie Scheikundige Technologie aan de TU/e en werkte al in zijn derde studiejaar mee aan een onderzoek dat in het wetenschappelijke vakblad Science is gepubliceerd. Na zijn afstuderen ging hij verder met een promotieonderzoek in de groep van TU/e-hoogleraar Bert Meijer. Hij promoveerde cum laude in 2001 en vertrok vervolgens naar het Max Planck Instituut voor Moleculaire Fysiologie in Dortmund, waar hij als postdoc aan de slag ging in de groep van professor Herbert Waldman. Hij hield er zich bezig met chemische biologie en ook hier lukte het hem om binnen een kort tijdsbestek wetenschappelijk werk van het hoogste niveau af te leveren.

Brunsveld werkte van 2002 tot en met 2003 bij het medisch chemieconcern Organon in Oss en hier bracht hij hier het belang van eiwit-eiwit-interacties naar voren als nieuwe richting voor de medicinale chemie. Toen hij echter de kans kreeg om in 2005 groepsleider te worden bij zijn oude instituut in Dortmund, maakte hij de overstap en zette daar zijn eigen onderzoekslijn op.

Medio 2008 ontving hij een ERC Starting Grant en keerde hij terug naar de TU/e, waar hij op 33-jarige leeftijd aan de slag ging als hoogleraar Chemische Biologie. Brunsveld introduceerde er bij de faculteit Biomedische Technologie de supramoleculaire chemische biologie. Hij publiceert in vele vakbladen, waaronder Chemical Science, Angewandte Chemie en Chemical Communications. In 2009 kreeg hij van de Nederlandse Vereniging voor Biochemische en Moleculaire Biologie al de NVBMB Award.

Brunsveld zegt blij te zijn met de prijs en ziet het als een mooie erkenning van wat hij en zijn groep de afgelopen jaren op het vlak van de supramoleculaire biologische chemie hebben gepresteerd in Eindhoven. Aan de TU/e ontvingen in het verleden ook organicus Rutger van Santen (1981), polymeer chemicus Piet Lemstra (1983), en de organisch chemici Constant van Boeckel (1988) en Bert Meijer (1993) de onderscheiding.

Momenteel richt het onderzoek van Brunsveld zich op een nieuwe aanpak om eiwit-interacties te kunnen moduleren, waardoor bijvoorbeeld bij de behandeling van borstkanker minder resitentie wordt opgebouwd tegen bepaalde medicatie. Op 25 juni wordt tijdens een landelijke KNCV-dag de medaille aan Brunsveld uitgereikt en zal de prijswinnaar een lezing verzorgen.