oase systeem onderwijs storing

Klachten over storingen OASE in tentamenweek

De storing in het roostergedeelte van OASE heeft volgens het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU) alleen maandag kort voor problemen gezorgd. Verschillende studenten beklaagden zich deze week over het niet toegankelijk zijn van het systeem, maar volgens STU zijn de problemen verholpen. Naar de oorzaak van de storing op maandag wordt nog gezocht.

‘Alwéér een storing in de tentamenweek? Al ruim een dag inmiddels’, twittert Bor de Kock (student Software Science en Web Science) woensdagochtend. Twee dagen eerder beklaagde onder anderen ook bedrijfskundestudent Martie Verhoeven zich al over OASE: ‘Lekker handig dat het niet werkt als je je tentamenlocatie opzoekt. […] Gelukkig werkt good ol’ OWINFO nog wél’.

De Kock nam maandag aan het einde van de ochtend contact op met de helpdesk van OASE, de digitale leer- en werkomgeving van de TU/e. “Om 14.40 uur was de storing nog steeds niet opgelost en kreeg ik een mailtje dat eraan gewerkt zou worden.” Op Facebook verschenen volgens hem op dat moment “nog steeds berichten waarin mensen hierover klaagden”.

Verhoeven vult aan: “Het probleem was wel wat wijdverspreider dan STU wil laten weten; veel GEWIS’ers hadden er in ieder geval last van”. Zelf deed hij maandag uiteindelijk maar direct navraag bij de docent van zijn tentamen de volgende dag. “En achteraf bleek dat het wel in OASE stond, bij ‘Activiteiten’. Maar daar kom je niet zomaar even makkelijk op een telefoon”.

De Kock kon zijn roostergegevens naar eigen zeggen op dinsdag ‘even’ inzien, maar woensdagochtend vroeg was het scherm in OASE volgens hem opnieuw tijdelijk leeg. Bouwkundestudente Margot Jaspars meldt zojuist -woensdagmiddag- via Facebook: “Ik zie nog steeds mijn tentamens niet op het rooster staan, alleen bij ‘Activiteiten’”.

Ir. Marcel Visschers van STU houdt vol dat de problemen alleen maandag “heel even” speelden, “minder dan een uur. En dan alleen op sommige momenten”. Op dit moment is volgens hem in elk geval geen sprake meer van een storing, “maar als studenten nog problemen ondervinden, moeten ze dat melden”.
Verhoeven noemt het, na een nieuwe inlogpoging op woensdagochtend, “lariekoek dat het opgelost is. En laat Dienst ICT niet met een refresh, een clear cache of een reboot aankomen, want dat werkt dus niet”.

Volgens Visschers wordt nog uitgezocht wat de problemen op maandagochtend veroorzaakt heeft. “We verwachten dat er een of ander script op OASE gedraaid werd. We kregen ongeveer 2.500 verzoeken tot het opvragen van het rooster en een dergelijk aantal is niet normaal. Dan gaat dat stuk van het systeem plat.”
Student Verhoeven houdt zijn bedenkingen: “Kan me niet voorstellen dat er nagedacht is over piekbelasting en piekbeveiliging. Maar ja, na de kinderziektes ben ik nog steeds geen fan van OASE.”

Dienst ICT is vandaag niet bereikbaar voor een reactie of toelichting.

Ook de Eindhovense Studentenraad vraagt studenten die tegen problemen met OASE aanlopen, zich te melden.