check-je-kamerdag eindhoven

Check je kamer in MetaForum

Studenten bewust maken van hun woonsituatie: dat is het doel van de Check-je-kamerdag, donderdag 6 juni voor het eerst in Eindhoven. In de markthal van MetaForum kunnen studenten zich laten informeren over onder andere brandveiligheid, huurprijzen en hun rechten en plichten. De dag is georganiseerd door twee TU/e-studenten.

De Check-je-kamerdag is een initiatief van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb). De studentenorganisatie doet onder meer via Checkjekamer.nl jaarlijks onderzoek naar de studentenwoningmarkt en ging eerder al onder dezelfde noemer op tournee langs verschillende studentensteden.

Eindhoven is donderdag voor het eerst het toneel voor de Check-je-kamerdag. In de markthal van MetaForum komen vanaf elf uur diverse partijen bij elkaar om studenten wijzer te maken over zaken die hun kamer betreffen. Zo zijn er demonstraties van de brandweer -bezoekers kunnen bijvoorbeeld in een rookcontainer ervaren hoe het is als je huis vol staat met rook-, laten verschillende huisvesters zien wat ze voor studenten in de aanbieding hebben en is er -in de middagpauze- een debat. Rob ter Steege (vertegenwoordiger van Eindhoven Studentenstad), architect en hoogleraar aan TU/e-faculteit Bouwkunde Jeanne Dekkers en Fontys-vastgoeddocent François Lier gaan met studenten in discussie over de toenemende vraag onder studenten naar zelfstandige woningen en wat dit doet met de studentencultuur.

Na het debat krijgt Eindhovens wethouder Yasin Torunoglu (Wonen, Wijken, Ruimte en Burgerparticipatie) het eerste exemplaar van het boek ‘Beyond Lodging’ uitgereikt. Dit boek gaat over het onderzoek, mede door studenten van de TU/e-faculteit Bouwkunde, naar de herbestemming van lege kantoorpanden in Eindhoven tot studentencomplexen.

De Eindhovense Check-je-kamerdag wordt georganiseerd door TU/e-studenten Alette Janssen (Bouwkunde) en Martijn van Damme (Werktuigbouwkunde). Beiden zijn als studentvertegenwoordigers betrokken bij het Convenant Studentenhuisvesting, opgesteld door woningcorporaties, onderwijsinstellingen en de gemeente Eindhoven om de huisvesting van studenten in de stad te verbeteren.

De activiteitenmarkt is van 11.00 tot 15.00 uur, het debat begint om 12.45 uur.