Jongleerfestival in het Studenten Sportcentrum

De TU/e biedt dit weekend niet alleen plaats aan duizenden volleyballers, ze geeft ook onderdak aan het Eindhovens Jongleer Festival. In de sporthal van het Studenten Sportcentrum komen beginnende en ervaren jongleurs van 14 tot en met 16 juni samen om te jongleren en trucs uit te wisselen. Bezoekers kunnen aan de slag met spullen van de organisatie.

Kegels, ballen, ringen, diabolos, ze zullen er allemaal liggen voor de deelnemers aan workshops en het probeercircus van het Eindhovens Jongleer Festival. Ook zijn er Chinese bordjes, devilsticks en een loopbal. De bedoeling is jongleren als hobby te promoten.

Rond World Juggling Day op 15 juni  worden er wereldwijd jongleeractiviteiten georganiseerd. Dit jaar is het Nederlandse evenement aan de TU/e. Volgens organisator Ferko Adamczyk is deze locatie echt passend. “Bij jongleren zie je vaak bèta’s. Je moet een bepaalde mentaliteit hebben om te kunnen jongleren; je moet een doorzetter zijn, creatief en serieus. Dan kom je al gauw op een hbo of wo in technische richting uit. Aan de Universiteit Twente hebben ze een heuse jongleervereniging, CatchUp.”

Als je heel goed wilt worden moet je voor je zestiende de trucs al onder de knie hebben, denkt Adamczyk. Hij is voorzitter van Stichting Jongleers, ook wel bekend als Jeugdcircus Best. “Hoe jonger, hoe meer tijd je hebt. Maar ook voor studenten en volwassenen is het fijn om te jongleren. Het is goed om te ontstressen want door je focus op de ballen verlies je al je spanning.”  Zijn persoonlijke doel is om uiteindelijk een jaarlijks terugkerend evenement in Eindhoven te houden.

Bij het festival worden vijftig tot zestig deelnemers verwacht – het is nogal druk met andere activiteiten als Pinkpop , het Hajraatoenooi en voor middelbare scholieren de proefwerkweken. Deelnemers kunnen in het Studenten Sportcentrum blijven overnachten.
Kijk hier voor de dagprogramma’s en toegangsprijzen.