Studenten creëren huisvesting in leegstaande panden

Onder leiding van docenten Jeanne Dekkers en Ruurd Roorda hebben 23 Nederlandse en internationale masterstudenten Bouwkunde leegstaande kantoorgebouwen getransformeerd tot huisvesting voor studenten. Wethouder Yasin Torunoglu van Wonen nam deze middag het boek in ontvangst, waarin gebouwen van de HEMA en ABN AMRO en de Hertoghof en het TD-gebouw diverse make-overs ondergingen.

Masterstudenten Bouwkunde Kim Pietersz, Gurbet Gedik en Gabriela Koziel zijn ruim een half jaar bezig geweest om alle ontwerpen geschikt te maken voor de opmaak en de begeleidende teksten te redigeren. "We hebben ons wel enigszins verkeken op de enorme hoeveelheid werk die ons dat gekost heeft", vertelt Pietersz, die binnenkort afstudeert. Uiteindelijk heeft het geresulteerd in het boek 'Beyond Lodging. Transforming Eindhoven's empty officie buildings into student complexes'. Naast hun eigen ontwerpen staan er nog twintig make-overs van medestudenten in. Wethouder Yasin Torunoglu van Wonen nam deze middag het eerste boek in ontvangst tijdens de manifestatie 'Check je Kamer' bij MetaForum.

Docente Jeanne Dekkers zegt in haar voorwoord dat Eindhoven zich wil profileren als studentenstad, en het daarom verstandig was een project  te starten waarbij studenten zelf kunnen laten zien hoe lege gebouwen in Eindhoven geschikt gemaakt kunnen worden voor huisvesting. Maar, zegt ze, het moet ook laten zien hoe het studentenleven van nu aan verandering onderhevig is. "Studentenhuisvesting is meer dan enkel een gebouw met kamers, het is een bepaalde levensstijl in een stedelijke omgeving", aldus Dekkers.

Vier leegstaande gebouwen werden omgekat: het HEMA-gebouw aan de Frederiklaan, het pand van de ABN AMRO aan de Wal, de Hertoghof aan het Hertog Hendrik van Brabantplein en het TD-gebouw aan het Frederik van Eedenplein. Vooral dit laatste kantorenpand uit 1973 kreeg veel aandacht. Maar liefst veertien studenten gingen met deze betonkolos aan de slag. PvdA'er Yasin Torunoglu, die twee maanden terug Mary Fiers verving als wethouder Wonen, zei blij te zijn dat dit gebouw zo populair was. "Het is een gebouw waar ik toevallig zelf wat over te zeggen heb en ik zal alle voorstellen uit dit boek aandachtig bestuderen." Torunoglu beloofde er later zeker nog op terug te komen bij de studenten.