Studentenverenigingen vrezen voor hun leven

Studentenverenigingen voelen zich in hun voortbestaan bedreigd door de komst van het leenstelsel. Ze voorspellen dat ze veel minder leden zullen trekken, die bovendien terugschrikken voor bestuurswerk.

“Leenstelsel doet studentenverenigingen de das om”, kopt het persbericht van de Landelijke Kamer van Verenigingen met een knipoog naar de stropdas die leden van traditionele studentenverenigingen graag dragen.

Uit een online peiling onder duizend leden van studentenverenigingen zou blijken dat ruim één op de vijf helemaal geen lid zou zijn geworden als het leenstelsel al was ingevoerd. Bovendien zou nog maar 36 procent interesse hebben in een fulltime bestuursfunctie.

Het kabinet is van plan de basisbeurs te schrappen, wat studeren duizenden euro’s duurder maakt. De LKvV, die de enquête heeft gelanceerd, ziet het met lede ogen aan.

“Studentenverenigingen leveren een onmisbare bijdrage aan het studieklimaat van een stad”, zegt voorzitter Jan van ’t Westende. Verenigingen bieden nieuwe studenten “een goed werkend sociaal vangnet” als ze de middelbare school achter zich laten, uit huis gaan en een studie starten.

Ook voor de studieresultaten zouden de verenigingen goed zijn. Ze organiseren steeds vaker studieactiviteiten, meldt de LKvV. “Eerstejaars verenigingsleden krijgen bijvoorbeeld een ouderejaars mentor toegewezen en er worden bijlessen voor struikelvakken georganiseerd.”

De enquête staat nog steeds online en leden van studentenverenigingen kunnen hem nog invullen. Binnen enkele weken maakt de LKvV de definitieve resultaten bekend.