professors on stage afsluiting academisch jaar

TU/e sluit jaar af in Braziliaanse sferen

De TU/e sluit het academisch jaar op vrijdag 5 juli af in Braziliaanse sferen. In het Auditorium worden die middag de Academische Jaarprijzen uitgereikt; aansluitend kruipen in MetaForum en de Bunker verschillende TU/e-hoogleraren weer achter de draaitafel voor ‘Professors on Stage’.

Het was enerzijds gewoon “een spontaan idee” om twee bestaande evenementen samen te voegen en er een afsluiting van het academisch jaar van te maken. Daarnaast zit het eerste jaar van de Graduate School aan de TU/e erop, vertelt universiteitssecretaris Nicole Ummelen, en bovendien: “We zijn hier een community. Dan is het prettig om het jaar niet alleen samen te openen, maar om ook van de afsluiting een gezamenlijk moment te maken”.

De afsluiting van het academisch jaar is bedoeld voor alle studenten en medewerkers van de universiteit. Ummelen benadrukt dat de uitreiking van de Academische Jaarprijzen weliswaar een officiële gebeurtenis is, maar dat de academische afsluiter verder niet zo plechtig is als de opening ervan. “Er is bijvoorbeeld ook geen sprake van een cortège.”

Na de prijsuitreiking in de Blauwe Zaal begeleidt een Braziliaans muziekgezelschap het publiek naar MetaForum. In Forum (de ‘markthal’) opent rector Hans van Duijn om 18.15 uur de tweede editie van Professors on Stage, waarvoor hoogleraren achter de draaitafel kruipen. Sommigen zijn nieuwkomers, enkele anderen deden vorig jaar al ervaring op. Sowieso hoeft niemand onbeslagen ten ijs te komen: in de aanloop naar het evenement krijgen de professoren een spoedcursus ‘platen draaien’ van Discom’86, een ondervereniging van het Eindhovens Studenten Corps.

De line-up in MetaForum wordt gevormd door Lucas Asselbergs (Studium Generale), Paul Grefen (Industrial Engineering & Innovation Sciences), Caroline Hummels (Industrial Design), Jan Smits (IE&IS), Benne de Weger (Wiskunde & Informatica), Jos Lichtenberg (Bouwkunde), Gustav Strijkers (Biomedische Technologie) en Marco de Baar (Werktuigbouwkunde).

Na een capoeira-demonstratie en muziek van DJ Jaxx wordt het feest voortgezet in de Bunker. Hier, op het Na Tentamen Feest, wagen Erwin Kessels (Technische Natuurkunde) en Oscar Tomico (Industrial Design) zich achter de draaitafel. Iets na middernacht draait ook dj Mai-Lan, tevens Playmate of the Year. “Of het nou lekker weer wordt of niet, heet wordt het zeker”, verzekeren de organisatoren op Facebook.

Met het Braziliaanse sausje dat over het hele evenement is gegoten, hopen de organisatoren ook internationale studenten nadrukkelijker te betrekken. In MetaForum wordt “een soort integratiespel” gespeeld, vertelt medeorganisator Christel de Bakker, dat nationale en internationale TU/e’ers op een speelse manier met elkaar in contact moet brengen. Verder worden MetaForum en de Bunker in stijl aangekleed, is er een Braziliaanse cocktailbar en zijn er Braziliaanse hapjes (aanmelden voor het laatste kan via Facebook).

De uitreiking van de Academische Jaarprijzen in de Blauwe Zaal begint vrijdag 5 juli om 16.00 uur. Het werk van alle genomineerden is in de aanloop hiernaar te zien op de eerste verdieping van het Hoofdgebouw.

De toegang is gratis.