eindhovens studenten symposium 50 tinten groen

Duurzaamheid centraal op eerste Eindhovens Studenten Symposium

Duurzaamheid in het bedrijfsleven is het thema van het eerste Eindhovens Studenten Symposium (ESS), maandag 3 juni aan de TU/e. '50 Tinten Groen', onderdeel van de Dutch Technology Week, is het initiatief van zes studenten.

Het Eindhovens Studenten Symposium komt voort vanuit het Eindhovens Studenten Corps (ESC), dat eens in de vijf jaar een lustrumsymposium organiseert. ESC’ers Rogier van der Klauw en Joost de Vries werden het er vorig jaar over eens “dat we dit evenement van de vereniging moesten losweken en TU/e-breed moesten opzetten”, vertelt De Vries.

De student Biomedische Technologie vervolgt: “Er zijn aan de universiteit vooral faculteitsspecifieke symposia. Een groot algemeen symposium, waar studenten met verschillende achtergronden naartoe kunnen gaan en waar onder meer consultants en de overheid een plekje kunnen vinden, is er gek genoeg niet. In Maastricht bijvoorbeeld is het Maastricht Symposium heel groot - we vonden het jammer dat zoiets ontbreekt in Eindhoven.”

De twee zochten contact met de universiteit en de Dutch Technology Week, waarmee het ESC voor zijn symposium van vorig jaar ook al samenwerkte. Ook werd een symposiumcommissie gevormd, samen met Eva van Enk, Jelle Willems, Kees Hendriks en Martijn Timmermans. Sinds de jaarwisseling zijn de zes druk doende met de organisatie.

Het ESS wil elk jaar inspelen op een voor studenten relevant onderwerp. Dit jaar staat de rol van duurzaamheid in het bedrijfsleven centraal. ’s Ochtends zijn er lezingen van Hans de Jong (CEO Philips Benelux) en schrijver Jan Terlouw. ’s Middags ontmoeten studenten en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven elkaar tijdens workshops, ’s avonds is er een borrel met een lezing door Wil van Egdom, global security officer bij Greenpeace International.

De Vries hoopt dat er genoeg draagvlak is voor het ESS om er een jaarlijks terugkerend evenement van te kunnen maken. “Tot nu toe hebben we in elk geval erg veel positieve reacties gehad.” Ook hopen hij en zijn commissiegenoten daarna snel enthousiastelingen te vinden die het stokje van hen willen overnemen “en het symposium naar een hoger niveau gaan trekken. We zouden volgend jaar bijvoorbeeld graag een externe locatie betrekken en het spectrum aan bedrijven nog breder maken”.

Het symposium vindt maandag 3 juni plaats in het Auditorium van de TU/e. Studenten van de TU/e of Fontys Hogescholen kunnen zich (alleen vandaag nog!) aanmelden via de site; er is plaats voor maximaal tweehonderdvijftig deelnemers.