Foto l Rien Meulman

Presentatie racewagen URE niet geheel vlekkeloos

De presentatie van de URE08, de nieuwste bolide van het University Racing Eindhoven (URE), verliep gistermiddag niet geheel vlekkeloos. Tijdens een demonstratierondje op de Groene Loper voor het Auditorium schoof een van de voorgangers –de URE07- van de baan in de dranghekken. Gelukkig zonder gevolgen. Het publiek kwam met de schrik vrij.

Robbin van Hoek (suspension manager URE) was als ervaren coureur de aangewezen persoon om een demonstratierondje te rijden. Voordat hij de baan op ging, kwamen eerst de elektrische voorgangers van de URE08 aan de beurt. Maar de slicks waarmee de racewagens waren uitgerust, bleken geen goede combinatie te vormen met het asfalt en grind dat recent op de Groene Loper is gelegd.

De URE06 maakte een pirouette op het gras van het binnenterrein en de URE07 schoof bij de eerste bocht van de baan. Weer op gang gebracht, was de tweede bocht ook te machtig. De achterzijde van de bolide schoof weg en tikte achterwaarts tegen de dranghekken waarachter het publiek toekeek. Niemand raakte gewond en de racewagen was slechts licht beschadigd.

Het incident was sneu voor URE omdat het hele team, bijna zeventig mensen, de laatste weken met enorme inzet aan de bouw van de elektrische racewagen heeft gewerkt. “Het was geen nachtwerk, maar nachten werk”, zei teammanager Bram van de Schoot op het moment dat het doek nog over de URE08 lag gedrapeerd. Op de presentatie van de nieuwe bolide in de markthal van het MetaForum waren ruim tweehonderd mensen afgekomen.

Belangrijkste eigenschap van de 08 is zijn lage gewicht. Het URE heeft alles in het werk gesteld om kilo’s uit te sparen. Zo is onder meer gekozen voor een chassis van carbonfiber, zijn een ander soort accu’s geïnstalleerd en is het wielformaat van 15 naar 10 inch gegaan. Daarmee zou het totaalgewicht rond de 180 kilo uitkomen. Ongeveer zestig kilo lichter dan zijn voorgangers.

Of dat helemaal gelukt is, kan Van de Schoot nog niet bevestigen. De racewagen wordt komende weken eerst volop getest om te kijken hoe de constructie zich houdt. Allerlei aanpassingen zijn dus nog mogelijk. Zoals tot kort voor de presentatie nog het geval was. Op de rollerbank bleek de aandrijfas te haperen en moest in allerijl een oplossing worden bedacht. Dat lukte, waarna de URE08 voorzichtig zijn eerste rondje in de buitenlucht kon draaien.

Over enkele weken zal URE in het buitenland deelnemen aan races voor universiteitsteams.

In Cursor 19, die donderdag 6 juni verschijnt, is er uitgebreid aandacht voor de nieuwe racewagen van het URE-team.