The Science of Sound nieuw keuzevak Bachelor College

Geluid als studiethema voor het Bachelor College? Dat klinkt zo gek nog niet, moeten verschillende faculteiten van de TU/e hebben gedacht. Een aantal universiteitsdocenten ging aan de slag en komt nu met 'The Science of Sound and Music'.

Het brandnieuwe interfacultaire coherente keuzevak voor bachelorstudenten is bedacht en ontwikkeld door de faculteiten Bouwkunde, Industrial Design (ID), Werktuigbouwkunde(WTB) en Industruial Engineering & Innovation Sciences (IE&IS), samen met de TU/e spin-offs Sorama en Level Acoustics.

Kartrekker is dr.ir. Maarten Hornikx van Bouwkunde. Hij verwacht dat er een brede belangstelling zal zijn voor het thema. "We mikken op studenten die affiniteit hebben met geluid. Bij Bouwkunde heb je bijvoorbeeld te maken met akoestiek, lawaai in steden, geluidsisolatie van huizen en bedrijven. Bij Werktuigbouwkunde speelt lawaai van machines en auto's een rol. Bij IE&IS ligt de focus meer op de perceptie, op de waarneming van geluid en de interactie die daaruit voortkomt. Voor ID is geluid een kwaliteit bij het ontwerpen en creëren van voorwerpen. Denk bijvoorbeeld aan een scheerapparaat. En het keuzevak kan ook interessant zijn voor studenten Electrical Engineering die te maken krijgen met geluidsboxen, geluidsversterkers of een opnamestudio."

Volgens Hornikx wordt muziek 'de carrier van ons pakket'. "Je kunt een blaasinstrument gebruiken als een positieve analogie voor geluid. En een uitlaatpijp van een auto, wat qua mechanisme nauwelijks verschilt, zien als een hinderlijke variant."

The Science of sound and music is opgedeeld in drie kwartielen waarin telkens een vak aan bod komt. Het eerste vak draait om 'Acoustic Awareness' waarbij studenten zich bewust worden van het geluid in de technologische maatschappij. "We gaan in op de eigenaardigheden van geluid en komen met voorbeelden daarvan. Het vak wordt afgesloten met een wetenschapsquiz waarbij iedere student een vraag voorbereidt en presenteert. Het zijn geen klassieke colleges. Met deze nieuwe opzet willen we de studenten meer triggeren.", licht Hornikx toe.

Het tweede gedeelte 'The Science of Sound' is een kennisvak en behandelt de fysische en wiskundige beschrijvingen van geluid. De zogeheten akoestische perceptie komt aan bod. "We leggen bijvoorbeeld uit hoe het menselijk oor in elkaar zit. Tegelijkertijd maken we een koppeling met onderzoek dat aan de TU/e plaatsvindt. Ook hierbij gebruiken we telkens een korte quiz als leermiddel."

Het derde deel draagt de titel 'Sounds Good' en is een projectvak. Studenten krijgen via het netwerk van hun docenten een probleemstelling voorgelegd van een bedrijf, adviesbureau of overheidsinstelling. In interfacultaire groepjes van drie tot vier studenten buigen ze zich over de hulpvraag en zoeken ze binnen zes tot zeven weken naar een geschikte oplossing. De afronding volgt daarna op een sound symposium waar behalve de studenten, ook de bedrijfswereld aanwezig is. Hornikx: "Tijden het derde vak brengen de studenten in de praktijk wat ze geleerd hebben."

The Science of Sound is een aanvulling op de keuzepakketten van het Bachelor College. Het zal worden gegeven in het tweede, derde en vierde kwartiel, met een uitwijkmogelijkheid naar het eerste kwartiel van het volgende collegejaar. Er zijn drie keer vijf ECTS punten te halen. "Op zeven juni moeten de eerstejaars hun keuzeruimte bekend maken. Dan wordt duidelijk hoeveel belangstelling er voor zal zijn, maar ik verwacht toch wel ongeveer zestig studenten voor ons aanbod," zegt Hornikx.