TU/ecomotive trotseert stromende regen bij Shell Eco-Marathon

Bij de Shell Eco-Marathon probeerden 15 tot en met 19 mei 185 door studenten gebouwde auto’s zo zuinig mogelijk een parcours om Ahoy in Rotterdam te rijden. Team TU/ecomotive werd zeventiende in de klasse UrbanConcepts Elektrisch, van de in totaal dertig deelnemers. Voor een debuut met een wagen die in drie weken tijd is gebouwd, is dat niet slecht.

Zeer tevreden is Tim Gerth, teammanager van TU/ecomotive. “Er waren veel teams die al jaren meedoen. Tegen auto’s met zonnecellen kunnen wij niet op met onze batterij. Maar onze auto was wel de enige van alle puur elektrische auto’s die in de stromende regen niet uitviel. We zijn zes keer gestart en we zijn zes keer gefinisht.”
Coureurs in actie waren Automotivestudenten Wilco Pesselse en Texas van Leeuwenstein. De teammanager benadrukt dat TU/ecomotives auto 105 kilometers probleemloos heeft gereden, het meest van alle 185 deelnemers.

Van de zes pogingen telde de beste prestatie. Topprestatie voor TU/ecomotive is dat er 55 kilometer per kWh werd gereden. Dat komt overeen met 534 kilometer per liter benzine, rekent Gerth uit. “De wedstrijd ging niet om de tijd, maar je moest binnen 39 minuten tien rondes rondom Ahoy rijden, zo’n 16 kilometer in totaal. Het is dus wijs om de tijd zo goed mogelijk te gebruiken; als je langzamer rijdt, heb je minder weerstand. Onze topprestatie leverden we in 37 minuten en 40 seconden. Hadden dus nog tijd over.” Ook denkt hij een van de meest betrouwbare auto’s te hebben gebouwd: “Wij kwamen in één keer door de keuring. We hoefden van Shell alleen een energiemeter te verplaatsen. Dat kostte ons maar een kwartiertje.”

Dit was de 29ste maal dat Shell in Europa haar Eco-Marathon hield. Er zijn vergelijkbare wedstrijden in Azië, Noord- en Zuid-Amerika. Sinds 2003 is er de klasse UrbanConcepts. De TU/e deed voor de eerste keer mee, nadat prof.dr.ir. Maarten Steinbuch een verzoek hiertoe van Shell ontving.