Lustrumsportiviteit met ESSF.

Vijftigjarige ESSF daagt uit tot sportieve strijd

Ietwat sip kijkt Monique Roefs vanaf de overdekte markthal van MetaForum richting de zonovergoten vijver. Eigenlijk zou de lustrumactiviteit van sportkoepel ESSF vandaag dáár aan het water plaatsvinden, ware het niet dat de weersvooruitzichten vorige week nog slecht waren en in overleg met de brandweer werd besloten het evenement naar binnen te verplaatsen. "Ik ben waarschijnlijk de enige in Nederland die hoopt dat het vandaag alsnog gaat regenen", zegt de ESSF-vicevoorzitter met een knipoog.

De Eindhovense Studenten Sportfederatie (ESSF) bestaat vijftig jaar - reden voor een sportief feestje in het hart van de campus, waar de sportkoepel een opblaasbaar funpark liet neerzetten. Onder andere een klimwand, een boksring en een stormbaan moeten studenten uitdagen tot een sportieve strijd, met een gratis sportkaart of een kobaltblauwe ESSF-zonnebril -"Wie wil die vandaag nou niet!", klinkt het wervend door de megafoon- voor de winnaars.

De actie is bedoeld om de vijftigjarige sportfederatie wat meer bij studenten onder de aandacht te brengen. Want een passende studentensportvereniging weten ze doorgaans wel te vinden, maar dat er ook een sportkoepel is, weten "niet heel veel mensen", bekent Roefs. Terwijl de ESSF volgens haar van alles voor studerende sportliefhebbers kan betekenen, onder meer als 'tussenpersoon' in contacten met bijvoorbeeld de TU/e, ter ondersteuning bij het organiseren van een evenement of het verkrijgen van subsidies.
Zelf organiseert de ESSF ook allerlei activiteiten, voegt Roefs eraan toe. Terugkerende evenementen zijn bijvoorbeeld de Van Lint Studentensportweek en het jaarlijkse Studenten Sportgala. Ook is de koepel betrokken bij de voorbereidingen voor onder meer het Groot Nederlands Studenten Kampioenschap en de Batavierenrace.

Al laten de studenten zich aan het begin van de dinsdagmiddag nog maar moeilijk losrukken uit de zon, Roefs heeft goede hoop dat ze de markthal later vandaag beter weten te vinden. Vanaf vier uur vanmiddag houdt ESSF daar haar lustrumborrel, in samenwerking met studievereniging Thor van de faculteit Electrical Engineering.