realityserie omroep brabant campus eindhoven

Realitysoap volgt Eindhovense techniekstudenten

Zes technische studenten in Eindhoven spelen de hoofdrol in de nieuwe realitysoap ‘Campus Eindhoven’, vanaf begin 2014 te zien op Omroep Brabant. Op maandag 11 november is er een casting aan de TU/e, die drie van de zes studenten gaat leveren.

Meer naamsbekendheid voor technische opleidingen creëren en Eindhoven als studentenstad nadrukkelijker op de kaart zetten. Dat is wat Omroep Brabant, de TU/e en Fontys Hogescholen met ‘Campus Eindhoven’ willen bereiken, zegt Ilse Terreehorst van ThinkFish Media, dat de serie gaat produceren.

De televisieploeg gaat hiervoor een tijdlang zes Eindhovense studenten volgen tijdens hun studie en ‘buitenschoolse’ bezigheden, bijvoorbeeld in het verenigingsleven. Terreehorst: “Daarmee willen we ook een andere kijk op technische studenten geven en laten zien dat ze méér in hun mars hebben dan dat ze dag en nacht zitten te blokken voor hun studie. We willen mogelijke stereotyperingen doorbreken.”

De hoofdrolspelers krijgen overigens niet '24/7' een cameraploeg achter zich aan. De makers haken op gezette momenten aan, in overleg met de studenten in kwestie, om over hun schouders mee te kijken en ze te laten vertellen over wat hen bezighoudt. Volgens Terreehorst zal de serie wel wat weg hebben van de docusoap ‘Delft Blauw’, die vanaf 2007 te zien was op RTL5, waarvoor negen studenten van de TU Delft werden gevolgd. Ook zond Omroep Brabant al eens een vergelijkbare reeks uit over kunststudenten.

‘Campus Eindhoven’ beslaat twaalf afleveringen van elk een kwartier. De eerste uitzending staat volgens Terreehorst gepland voor februari of maart 2014, maar de opnames beginnen zo snel mogelijk na de castings. Deze castings (aan de TU/e op maandag 11 november) zijn vooral bedoeld om een beter beeld te krijgen van de kandidaten; een uitgebreid profiel of eisenpakket ligt er volgens Terreehorst niet. “Ze hoeven niet direct een acteur of actrice in spe te zijn, maar het moeten wél studenten zijn die gewend kunnen raken aan de camera en die een beetje zeker overkomen. Het liefst hebben we natuurlijk ook een beetje verschillende persoonlijkheden.”

Fontys verspreidde onder meer via Facebook een oproep voor de castings, terwijl de TU/e hiervoor zelf een twintigtal studenten selecteerde - bij de faculteiten Bouwkunde, Biomedische Technologie, Technische Natuurkunde en Wiskunde & Informatica. “We willen, samen met Fontys, een zo breed mogelijk palet aan techniekstudies laten zien”, verduidelijkt Sandra Buys van het Communicatie Expertise Centrum. “Daarnaast streven we naar een beetje balans tussen de opleidingen die we in onze communicatie vanuit de TU/e onder de aandacht brengen. Een ander aspect is dat bijvoorbeeld bepaalde studies bij Bouwkunde nog wel wat meer studenten kunnen gebruiken.”

De programmamakers gaan waarschijnlijk vooral aan de slag met tweedejaars studenten. Terreehorst: “Voor eerstejaars is het misschien allemaal nog wat onwennig, ze zijn nog niet overal even bekend mee. Derdejaars zijn vaak druk met hun stages.”

Naschrift (d.d. 25 november 2013): de hoofdrolspelers van de TU/e zijn inmiddels bekend. Annelieke Steens (Bouwkunde), Marco de Wild (Technische Natuurkunde) en Ilona den Hartog (Biomedische Technologie) zijn de drie studenten van de universiteit die in de realitysoap gaan schitteren.