ESR Studentenhandboek 2013

Handboek voor nieuwe studenten online

De Eindhovense Studentenraad (ESR) heeft zijn tweede handboek voor nieuwe studenten aan de TU/e uitgebracht. Het boekje verschijnt voor het eerst online; het drukwerk bleek op het laatste moment duurder dan beraamd.

Het studeren aan de TU/e, het studentenleven in Eindhoven, het wonen in de stad, activiteiten en voorzieningen aan de universiteit; al deze onderwerpen komen voorbij in het Studentenhandboek 2013. Op zich geen ‘exclusieve’ informatie, erkent Lucas Otten van de ESR, “maar je hoeft er met dit boekje niet heel internet voor af te struinen; alles staat op één plek, je kunt snel en gericht even iets opzoeken”.

Eerder kregen alle nieuwe studenten (eerstejaars, masterstudenten en schakelstudenten) een exemplaar van het boekje - “een paar weken na de Intro, zodat het niet meteen in de prullenbak verdwijnt”. Nu staat het boekje als pdf online. “We hadden al aardig wat sponsors die wilden bijdragen, bijvoorbeeld via een advertentie in het boekje. Maar de drukker bleek uiteindelijk een fout te hebben gemaakt in de offerte.” De ESR zocht nog contact met onder andere het Universiteitsfonds Eindhoven, “maar dit liep helaas op niks uit”.

De makers proberen nu via hun site, Facebook en Twitter zoveel mogelijk studenten op de online gids te wijzen. Ook staat een link naar de webpagina in OASE. Het Onderwijs en Studenten Service Centrum gaf hiervoor toestemming nadat de eigenlijk gewenste universiteitsbrede mail naar alle nieuwe studenten werd afgewezen.

Het is de derde editie van het Eindhovense Studentenhandboek; studentenfractie PF, waaruit de ESR is voortgekomen, gaf er eerder ook al één uit. “Het is voor ons een mooie gelegenheid om onszelf te laten zien, om nieuwe studenten te laten weten dat er een organisatie is die zich bezighoudt met hun belangen.”

De ESR heeft overwogen ook een Engelstalige versie van het Studentenhandboek te maken, maar ontdekte dat de internationale studentenvereniging Cosmos al iets vergelijkbaars uitgeeft. “Bovendien vragen internationale studenten deels toch om net iets andere informatie.” Vanaf haar website verwijst de ESR daarom naar het zogeheten TIP Booklet van Cosmos.

Of het Studentenhandboek 2014 weer op papier verschijnt, weet Otten niet. “Als blijkt dat we online meer mensen bereiken, dan moeten we het er natuurlijk maar eens over hebben of het wel noodzakelijk is om zoveel geld te besteden aan drukwerk. Voor ons is het nu natuurlijk wel jammer dat het boekje niet wordt gedrukt. We hebben er zes, zeven maanden aan gewerkt, dan is het toch leuker om uiteindelijk letterlijk iets in je handen te hebben.”