Marathonlopers op het Stratumseind

Profielen van hardlopers herkennen bij Marathon Eindhoven

De TU/e en Fontys Sporthogeschool gaan op de Marathon Eindhoven, komende zondag, onderzoeken of ze profielen van hardlopers op de halve marathon kunnen herkennen. Het uiteindelijke doel is onder meer om technologie te ontwikkelen waarmee hardlopers advies op maat krijgen om gezonder en verantwoorder te sporten. Het is een voorbode van een breed onderzoeksprogramma waarbij de TU/e, Fontys en Philips zich richten op breedtesport en vitaliteit.

De deelnemers ontvangen aanstaande zondag na afloop van hun wedstrijd een online enquête met vragen over hun beleving als hardloper, hun behoeften en wensen. Ook plaatsen de onderzoekers camera’s op het parcours van de halve marathon. De onderzoekers gaan proberen of ze op basis van de enquête en de beelden relevante gegevens van de lopers kunnen herkennen. Daarbij kun je denken aan de kwaliteit van de loopschoenen en de kleding, of de loper in clubverband loopt of alleen, enzovoort. Die gegevens koppelen de onderzoekers vervolgens aan de inschrijfgegevens van de marathon, zoals de leeftijd en de gelopen tijd. De onderzoekers verwachten met de gecombineerde gegevens te kunnen herkennen welke ondersteuningsbehoefte de individuele lopers hebben.

Het marathononderzoek is de voorloper van een gepland groter TU/e-onderzoeksprogramma gericht op breedtesport en vitaliteit, samen met onder meer Fontys Sporthogeschool en Philips. “In sportkledingreclames zie je altijd zeer getrainde sporters, maar de realiteit is dat er steeds meer oude, zware en fragiele sporters komen”, vertelt hoogleraar prof.dr.ir. Aarnout Brombacher, onderzoeksleider bij de TU/e. “Het is een hele goede zaak dat die mensen gaan sporten, maar vaak doen ze het met weinig kennis van hun lichaam, de sporttechniek en het materiaal. Daardoor lopen ze nogal eens blessures op, of haken af."

Tegelijk is er steeds meer mogelijk op gebied van metingen aan het lichaam. Denk aan goedkope hartslagmeters en bewegingssensoren in smartphones. De onderzoekers willen dat soort gegevens analyseren om juist beginnende sporters te helpen om beter te sporten, via praktische, nog te ontwikkelen producten. “Dit sluit mooi aan bij de doelstelling van Fontys Sporthogeschool om mensen duurzaam en verantwoord te laten sporten en bewegen”, aldus lector Steven Vos van Fontys. De TU/e gaat ook qua onderwijs meer doen op dit gebied; studenten kunnen vanaf dit jaar vakken volgen op gebied van ‘sport en motivatie’.

De partners van het geplande programma, waarvoor acht onderzoekers worden aangenomen, hebben de intentie om op 1 november van start te gaan. Het formele akkoord moeten de partners nog geven. De naam van het programma is ‘Mine your own body’, waarin het woord ‘mine’ verwijst naar de techniek van ‘data mining’, het doorzoeken van grote hoeveelheden data. De focus ligt op de sporten hardlopen, voetbal en zwemmen.

Het onderzoek tijdens de marathon is ontstaan uit eerder onderzoek van Fontys Sporthogeschool in samenwerking met de Stichting Marathon Eindhoven. De TU/e is vanaf 2014 volledig onderzoekspartner van de Marathon Eindhoven. Lopers gaan dan onder meer producten testen die voortkomen uit het onderzoeksprogramma.

(Bron: Persteam TU/e)