studieboeken delen huren verhuren lenen deelit

Calculus voor tien cent per dag

De Bol.com op het gebied van studieboeken willen ze uiteindelijk worden - maar dan als hét adres waar studenten hun verplichte leesvoer tegen een kleine vergoeding kunnen delen. Op dit moment is Studieboekendelen.nl echter vooral nog aan het groeien.

Waarom iets kopen wanneer je het ook in je eigen buurt kunt lenen? Dat is de basisgedachte van Deelit, een website voor het lenen en verhuren van producten. Volgens de vijf TU/e-studenten die de site begonnen, is het delen van spullen niet alleen beter voor milieu en portemonnee, maar tegelijk een mooie manier om nieuwe mensen te ontmoeten.

Studieboeken werden al snel een afzonderlijke tak binnen Deelit, die zich richt op verschillende studentensteden. “In april zat Deelit nog echt in de luiers. Maar inmiddels zijn we al in negen studentensteden fanatiek aan het promoten en aan het proberen om Studieboekendelen.nl aan de praat te krijgen”, aldus Bouwkundestudent Niels Ahsmann, die de Eindhovense poot van de site runt.
Hij mikt op “minstens duizend” gebruikers aan de TU/e binnen nu en drie jaar, die gemiddeld vier boeken per jaar huren.

‘Calculus - A Complete Course’: in 2006 kostte het boek nieuw tachtig euro, een student Scheikundige Technologie biedt het via Studieboekendelen.nl aan voor tien cent per dag. Het is één van de “paar honderd” boeken die de site volgens Ahsmann momenteel in Eindhoven in de aanbieding heeft; landelijk zijn dit er vijf- tot zesduizend.

Aanbieders geven aan tegen welke prijs ze een boek willen verhuren en voor welke studie, welk studiejaar en welk vak de lectuur bedoeld is. Dat zal niet altijd de meest actuele uitgave zijn, erkent Ahsmann, “maar mijn ervaring is dat een nieuwe druk vaak geen al te grote veranderingen telt. En uiteindelijk is het nog altijd aan de huurder zelf of hij, voor veel minder geld, genoegen neemt met een iets oudere editie”.

Er wordt afgerekend via iDeal. Verder is aan de site een ratingsysteem gekoppeld, waarvoor gebruikers actief wordt gevraagd naar hun ervaringen. “We willen natuurlijk zo betrouwbaar mogelijk zijn”, aldus Ahsmann. Met sterren wordt daarom aangegeven hoe betrouwbaar een aanbieder is. “Nee, we hebben nog niemand hoeven weren”, aldus de TU/e-student.

Zo’n vier uur per week steekt Ahsmann op dit moment in Studieboekendelen.nl - vooralsnog vrijwillig, “maar op den duur is het natuurlijk wel de bedoeling dat er geld in het laatje komt en we een beloning voor ons werk krijgen”.
De ambities van Studieboekendelen.nl zijn in elk geval niet mals. Ahsmann: “Nu gaat het nog om tientallen tot enkele honderden boeken, maar op den duur willen we net zo groot worden als bijvoorbeeld Bol.com. Over een jaar of vijf, tien willen we echt een begrip zijn en hét adres waar je je studieboeken kunt halen.”