Deel studenten mist eerste college Calculus

Bij het eerste college van Calculus, één van de vijf basisvakken van het Bachelor College, werden gisteren uit de drie beschikbare collegezalen in totaal 130 studenten geweerd. De zaalcapaciteit was niet toereikend voor de toestroom. "Roostertechnisch had dat wel zo moeten zijn", zegt Lex Lemmens, dean van Bachelor College. Onderzocht zal worden waarom het toch mis is gegaan.

Op twitter ging gisteren al snel het bericht rond dat studenten de collegezaal moesten verlaten vanwege de enorme toestroom bij het vak Calculus. In de reacties op dit bericht werd onder meer verwezen naar vergelijkbare situaties die zich vorig jaar voordeden. Volgens Lex Lemmens was dit jaar daarom nauwgezet gekeken naar het rooster om dat juist te voorkomen. Lemmens: "Maar helaas tevergeefs, want je kunt wel een paar mensen op de trap naast de collegebanken laten zitten, maar als de hele trap volloopt moet je vanwege veiligheidsoverwegingen toch besluiten om mensen te gaan weren."

Volgens Lemmens hebben uiteindelijk 130 studenten geen toegang tot het college gekregen in de drie ruimtes die er voor waren ingeroosterd. "Twee collegezalen in het Auditorium en de grote collegezaal van Werktuigbouwkunde bleken uiteindelijk toch niet toereikend te zijn", vertelt de dean. "Uitwijken naar een zaal met een videoscherm was op zo'n korte termijn ook geen optie."

Naar de mogelijke redenen voor de mismatch moet Lemmens op dit moment nog op zoek. "Enerzijds kan het dat zich op het laatste moment toch nog meer studenten hebben ingeschreven voor het Bachelor College. Maar er bestaat ook de mogelijkheid dat er studenten naar de verkeerde variant van het vak Calculus zijn gegaan. Calculus wordt namelijk in twee varianten aangeboden. Het kan dus zijn dat een deel van de studenten vanwege twijfel voor de zekerheid op de verkeerde variant is afgekomen."

Lemmens gaat zo snel mogelijk uitzoeken waarom het gisteren is fout gegaan en volgens hem zou voor noodgevallen volgende week een zaal met een capaciteit voor zeventig studenten beschikbaar zijn. "Dit is iets wat we nu snel moeten oplossen. Deze situatie laat ook zien dat we in de toekomst bij een toenemende instroom nu al goed moeten gaan kijken hoe we dit probleem willen aanpakken."