Artist impression van Flux

Flux wordt naam nieuwe gebouw EE en TN

Het nieuwe gebouw waarin de faculteiten EE en TN worden gehuisvest, gaat Flux heten. Die naam maakte rector prof.dr.ir. Hans van Duijn gisteren bekend tijdens de opening van het academisch jaar. De term verwijst naar de aanduiding voor de hoeveelheid doorstroom van deeltjes of energie door een oppervlak.

De namencommissie had vijftig inzendingen per mail ontvangen. Daarnaast kwamen tweehonderd ideeën naar voren tijdens een brainstormsessie met afgevaardigden van de twee faculteiten. De commissie selecteerde daaruit tien namen en heeft deze besproken met de directeuren bedrijfsvoering en de projectleider van het nieuwe gebouw. Flux had daarbij de unanieme voorkeur en ook het College van Bestuur kon zich hierin vinden. Zowel Betty Eversdijk (secretaresse bij TN) als Allison Schaap (promovenda bij TN) kwamen met deze naam.

De naam refereert aan een term uit de fysica die ook binnen de elektrotechniek bekend is en staat voor de hoeveelheid doorstroom van deeltjes of energie door een oppervlak. In het Engels verwijst de term naar voortdurende verandering en beweging. Door het gebouw zullen gebruikers met gevarieerde achtergrond (Nederlandse en internationale studenten en medewerkers van beide opleidingen) ‘stromen’ en zij werken aan het verleggen van technisch wetenschappelijke grenzen. Als afkorting is gekozen voor FLX. Als alles volgens planning verloopt, wordt het nieuwe gebouw eind 2014 opgeleverd.