Het oude pand van Plaza Futura aan de Leenderweg.

TU/e-alumnus aast op oud pand Plaza Futura

Wouter van der Horst, afgestudeerd en gepromoveerd bij Wiskunde & Informatica, broedt op plannen voor het oude pand van theater Plaza Futura aan de Leenderweg. Een laagdrempelig podium voor kunst en cultuur wil hij er -samen met drie anderen- starten, waar amateurs, professionals en cultuurliefhebbers terechtkunnen voor uiteenlopende activiteiten.

Hans van Heiningen (klassiek zanger), Sander Eckhardt (acteur) en Geert Niland (regisseur) zijn de drie heren met wie Van der Horst (onder andere acteur en zanger) samen optrekt. De vier vormen tevens het team achter ‘Rent’, de nieuwe studentenmusical die vanaf eind november aan de TU/e te zien is. Eerder maakten ze ook TU/e’s lustrummusical ‘Moulin Rouge’, daarnaast zijn ze samen al enige tijd bezig “om zoveel mogelijk dingen op het gebied van kunst en cultuur te doen”.

De vier willen volgens Van der Horst “een beetje af van het idee dat je eerst een topsubsidie van de gemeente nodig hebt om iets te starten”. ‘Moulin Rouge’ en ‘Rent’ zijn volgens hem opgezet door gewoonweg te begínnen - en datzelfde uitgangspunt hanteren de vier ook als het gaat om het uitbaten van het oude filmhuis aan de Leenderweg: “Als het leuk is en mensen blijken er behoefte aan te hebben, dan loopt iets vanzelf. We willen ook niet iets neerzetten wat we zélf per se heel mooi of leuk vinden, maar met mensen in gesprek gaan over wat zij graag willen zien”. Van der Horst en zijn collega’s zeggen zich daarbij ook nadrukkelijk te willen richten op de internationale gemeenschap in Eindhoven.

Dinsdag keek Van Heiningen uitgebreid rond in het leeggeruimde Plaza Futura aan de Leenderweg, waar de gemeente voor de tweede keer een kijkmiddag hield voor eventuele gegadigden. Van der Horst: “De atmosfeer van Plaza is natuurlijk fantastisch. Het hele gebouw en de ruimte ervoor stralen cultuur uit.”

De TU/e-alumnus zegt niet te weten hoeveel serieuze kapers er op de kust zijn en ook niet hoeveel het nieuwe theater eigenlijk moet gaan kosten. “Maar we hopen heel erg dat wij de ruimte kunnen gaan gebruiken. We hebben ontzettend veel leuke plannen en hebben al met veel mensen gesproken die ons steunen, onder wie gemeenteraadsleden en directeuren van muziek- en cultuurcentra.” Als de vier het pand bemachtigen, brengen ze er de eerste avond direct een voorstelling op de planken, belooft Van der Horst, in één dag gemaakt.

Eindhoven mag dan niet zijn uitgeroepen tot Europa’s Culturele Hoofdstad van 2018 - volgens Van der Horst zijn er nog massa’s ándere manieren om Eindhoven op de culturele kaart te zetten en tot een “nog veel energiekere omgeving” te maken. Vooral op het gebied van kleine initiatieven ligt er volgens hem in Eindhoven “echt nog een heel groot gat”.

Plaza Futura verhuisde deze maand naar Strijp-S. Belangstellenden voor het oude pand kunnen tot eind november hun plannen indienen. De gemeente buigt zich daarna, in samenspraak met de buurt, over de voorstellen.