Foto | Bart van Overbeeke

Diesviering in teken van nauwere samenwerking met bedrijfsleven

"De TU/e wil groeien in de samenwerking met haar industriële partners. Dat is hartstikke belangrijk voor de toekomst van onze Brainport-regio." Met die onverhulde uitnodiging sloot rector Hans van Duijn gisteren in de Paterskerk de 58-ste dies natalis van de TU/e af. Een viering die sterk in het teken stond van het zoeken naar nog intensievere banden met de industrie.

Voor collegevoorzitter Jan Mengelers was het gisteren zijn eerste diesviering sinds zijn aantreden per 1 maart jongstleden. In vogelvlucht schetste hij tijdens zijn toespraak de ontstaansgeschiedenis van de universiteiten in Europa ("het enige stelsel dat kennelijk zoveel meerwaarde heeft voor de samenleving dat het eeuwenlang in haar basisvorm stand heeft gehouden") en vertelde hij over zijn eigen fascinatie voor de wetenschap en technologie.

Alumnus Mengelers had echter al direct gezien dat aan zijn alma mater in de tijd dat hij actief was in het bedrijfsleven en bij TNO veel is veranderd  "én sterk verbeterd is". Volgens de kersverse voorzitter, die zich hiermee ook direct richtte tot de aanwezige burgemeester Rob van Gijzel, moet Eindhoven "nog meer een stad met en voor haar studenten worden". Over de universiteit zelf zei hij dat het een hele toer zal worden om komend studiejaar de te verwachte sterke groei van eerstejaars studenten op te vangen.

Ook Mengelers zei te streven naar een nog sterkere binding met de industrie en noemde het High Tech Systems Center dat gisteren ook officieel van start ging, een initiatief dat daar uitstekend in past en waar er in de nabije toekomst nog enkele van zullen volgen. NWO-voorzitter Jos Engelen, die na hem sprak, benadrukte ook dat er een belangrijke rol is weggelegd voor de universiteiten én bedrijven om gezamenlijk grote maatschappelijke uitdagingen aan te gaan.

Het publiek in de Paterskerk kreeg de primeur van een algemene introductievideo van de TU/e te zien. De film neemt de kijker in vogelvlucht mee door de universiteit en haar activiteiten.

Na de uitreiking van het eredoctoraat aan prof.dr. Norman Fleck van de Cambridge University ("we're only three and half hours away thanks to Ryanair") sloot rector Hans van Duijn de viering in de kerk af met een duidelijke uitnodiging aan het bedrijfsleven om nog intensiever de samenwerking te zoeken met zijn instelling. Ook vroeg hij de ondersteuning en medewerking van de regionale overheden: de gemeente en provincie. "Wij hebben scherp gekozen en zwaar geïnvesteerd. Steun ons in de volgende stap. We hebben met z'n allen in dit deel van Brabant goud in handen."