Plan voor minisupermarkt in Flux wankelt

Komst minisupermarkt in Flux plots onzeker

De TU/e moet op korte termijn een besluit nemen over de komst van een minisupermarkt op de campus. De voorziening zou over een paar maanden een plek krijgen in Flux, het nieuwe onderkomen van Technische Natuurkunde (TN) en Electrical Engineering (EE), maar de faculteiten stellen nu de hiervoor bestemde ruimte hard nodig te hebben voor hun onderwijs.

Bij Dienst Huisvesting kwam de vraag om extra ruimte van de faculteiten een paar weken geleden “als een donderslag bij heldere hemel”, zegt medewerker Arno Senders. Hij is vanuit de TU/e met diverse aanbieders uit de supermarktbranche in gesprek geweest en was al met één daarvan -die hij nog niet bij naam wil noemen- in overleg over de uitwerking van de plannen.

Volgens Senders is vanaf de start van de plannen voor Flux ruimte gereserveerd voor een minisupermarkt, rechts van de hoofdingang. “Die staat nu ter discussie.” Volgens Senders gaat het om een ruimte van honderddertig vierkante meter, die nu wordt geclaimd door TN en EE.

Directeur bedrijfsvoering Alfons Bruekers bevestigt het verzoek van 'zijn' faculteiten om “een pas op de plaats” betreffende de minisupermarkt. De plannen hiervoor gaan weliswaar al drie jaar terug, “maar sindsdien is er wel een en ander veranderd. En dat is met name dat we met een veel hogere instroom van studenten te maken hebben, ook bij TN en EE”.

Bovendien, zo voegt Bruekers toe: “Flux ís al een kleiner gebouw dan de huidige optelsom van TN en EE bij elkaar. Het is dus al indikken en improviseren. Dat gaat op zich heel goed, maar het houdt qua ruimte niet over. Dus als we ook nog eens groeien qua studenten, zorgt dat voor een ruimteprobleem qua onderwijs”.

Bruekers zegt te willen voorkomen dat een supermarkt straks “voor een paar jaar” een ruimte bezet, terwijl de faculteiten mogelijk noodgedwongen bij andere partijen op het terrein onderwijsruimte moet gaan huren. “Dan geven we onnodig extra geld uit om het primaire proces te draaien.”

De directeur bedrijfsvoering benadrukt een groot voorstander te zijn van een minisupermarkt op de campus, “het draagt bij aan wat wij willen zijn als universiteit, aan onze internationalisering, aan een verlevendiging van de campus en het binden van onze mensen. En Flux is daarvoor een droomlocatie. Maar ik heb ook een onderwijsproces te draaien”.

Donderdag 4 september buigt het College van Bestuur zich over het verzoek van TN en EE. Waarschijnlijk komt het onderwerp daarna ook nog aan de orde binnen de stuurgroep Campus 2020, waarin onder andere het CvB, Dienst Huisvesting en de faculteiten vertegenwoordigd zijn.

Bruekers hoopt dat snel een knoop wordt doorgehakt. “Aannemer BAM wil natuurlijk ook weten wat ze daar moet gaan maken, winkelschappen of een onderwijsvoorziening. Dus de tijd dringt wel.” Ook Dienst Huisvesting hoopt snel duidelijkheid te krijgen, zegt Senders: “Dit frustreert het proces en ons overleg met de aanbieder natuurlijk enorm”.