De lichte mannen-acht

TU/e'ers plaatsen zich voor WK roeien

Op de Amsterdamse Bosbaan vindt eind deze maand het WK roeien plaats. De TU/e wordt vertegenwoordigd door Bouwkundestudente Lisa Scheenaard (in de skiff) en BMT-student Marc Hummelink (als stuurman van de ‘lichte mannen-acht’). Er is kans op een WK-medaille: bij de Holland Beker zette de lichte mannen-acht onlangs een Nederlands record neer in de vierde tijd ooit.

In de lichte acht mogen de roeiers gemiddeld maximaal zeventig kilo wegen, vertelt Hummelink, die behalve stuurman van de ‘acht’ ook coach is bij de Eindhovense studentenroeivereniging Thêta. “Het is geen olympische discipline, maar wel sterk bezet met roeiers die net de olympische ploeg niet halen.”

Het WK in eigen land is voor de roeiers een buitenkans om op een groot podium te acteren, maar van de roeibond moeten deelnemers wel kans maken op een medaille om mee te mogen doen. Geen eenvoudige opgave voor roeiers die het zonder veel financiële middelen moeten rooien; de A-status van NOC-NSF is voor niet-olympische sporters niet weggelegd.

Desondanks is vanuit de Regionale Talentencentra Roeien, waaronder de door de TU/e gesponsorde Brabantse afdeling, een team samengesteld dat de afgelopen maanden elke week van donderdag tot en met zondag in Rotterdam heeft getraind. “Drie trainingen op donderdag, twee op vrijdag, drie op zaterdag en weer twee op zondag”, zegt Hummelink.

Die opoffering van de roeiers (allen studenten) heeft zijn vruchten afgeworpen, vertelt de stuurman. “Het is collectief goed gaan lopen. De acht is een combinatie van techniek en vermogen. Qua vermogen zijn we niet de sterkste: op de ergometer zijn we in principe zes seconden per kilometer langzamer dan de Duitsers. Maar in de boot scheelt het maar anderhalf tot twee seconden.” Tijdens de Holland Beker werd eind juni zelfs een tijd van 5'33'' gevaren. “Dat was een Nederlands record, en slechts en slechts drieënhalve seconde boven het wereldrecord”, zegt Hummelink. “Het bleek internationaal de vierde tijd ooit gevaren door een lichte mannen-acht.” De BMT-student, die als stuurman het ritme en de koers van de roeiers aan moet geven, maakt met zijn mannen dus een reële kans op een WK-medaille.

Behalve Hummelink heeft ook Bouwkundestudente Lisa Scheenaard een startbewijs voor het WK op zak. Dat was echter geen gelopen koers. Scheenaard presteerde vorig jaar in de dubbel vier uitstekend met een zilveren medaille op het EK en een vierde plek op het WK, maar viel buiten die boot toen de nieuwe bondscoach een nieuw team samenstelde. “Ook bij de dames acht stond ze slechts eerste reserve”, zegt haar clubgenoot Hummelink, “maar gelukkig was er een plek voor haar in de skiff (de eenpersoonsboot, red).” De Thêta-roeister is nu in trainingskamp in Tilburg. Ook Hummelink zelf zit vanaf donderdag acht dagen intern als voorbereiding op het WK, waarvan de finales op 29 augustus live door de NOS worden uitgezonden. “Het WK wordt een grote happening en er wordt ook veel omheen georganiseerd. Als je eens toproeien wilt meemaken, moet je zeker naar Amsterdam komen.”