De vier 'oorlogvoerende' Lucid-bestuurders.

Damesteam wint Lucids Charity War

Lucid-bestuursvrouwen Kim Sauvé en Linnea Groot hebben met overmacht hun mannelijke tegenstanders verslagen in de Charity War die ze afgelopen 24 uren hielden om geld op te halen voor Serious Request. Zij kregen bijna tweehonderd euro bij elkaar, onder andere door te knuffelen met Karen Ali en een kussengevecht te initiëren in MetaForum.

Het idee was om binnen een etmaal zoveel mogelijk opdrachten te vervullen die geld opleveren dat ‘opdrachtgevers’ hebben toegezegd. Vier Lucid-bestuurders hebben in twee teams alles op alles gezet om zoveel mogelijk geld binnen te halen, en daarmee te winnen.

Als Jeroen Cox, onderwijscommissaris, woensdagochtend verdwenen is op een bank achter een gordijn in Lucid-kroeg Ludic, verontschuldigt teammaat Jochem Franse (voorzitter Lucid) hem. “We hebben één opdracht overschat. Dat was ‘een uur meedrinken met de Lucid-dj’s’ die in duo’s dezelfde vierentwintig uur radio maakten voor de actie Serious Request. Het betekende vijftien shotjes in zestig minuten. En dat was nadat we gefermenteerde vis hadden gegeten - én binnengehouden.” In de nacht hebben de mannen drie uur lang radio gemaakt, Jeroen snapt dat Jochem even slaap bijtankt. Het eten van de rotte vis leverde de mannen twintig euro op.

De opdracht die het damesteam het meest opleverde, was ‘knuffel STU-directeur Karen Ali’. Vijftig euro had een aantal studenten van Groep-één daarvoor over. De gefermenteerde vis heeft een van beiden nog wel geprobeerd, maar niet binnengehouden. “Je rook het vijf uur later nog.” Het kan hun pret niet drukken, zij blijven fanatiek.

Wanneer woensdagochtend het einde van de ‘oorlog’ nadert, gooit het damesteam er nog een kussengevecht tegenaan in MetaForum. Even later in de studio wordt zelfs het laatste half uur nog benut met het knutselen van een boot van ducttape. Een poging die jammerlijk faalt, maar hun inzet siert de dames: het mannenteam hadden ze op dat moment al verslagen en ‘charity-oorlogsvoerder’ Jeroen was de laatste uren sowieso amper nog tot iets in staat. Al mompelt hij aan het einde van de radiomarathon nog wel even in de microfoon: “Ik zal het niet snel vergeten. Maar wel dat stukje dat ik nu al ben vergeten”.

De actie van Lucid trok onder andere de aandacht van 3FM en Studio040. Aan het einde van het etmaal bedankt bestuurster Kim Sauvé alle radioduo’s voor hun creatieve inbreng - ook in de uren dat het maar de vraag was of ze überhaupt luisteraars hádden.

De bestuursvrouwen brachten samen 193 euro in het laatje, hun mannelijke concurrenten bleven steken op een bedrag van 133 euro. De voorlopige eindstand van de Charity War, gecombineerd met de opbrengst van de radio-uitzending, wordt geschat op ruim vijfhonderd euro. Maar er moet nog het nodige geld worden geteld, benadrukt Lucid.