De-escalate wint landelijke veiligheidsprijs

Het Eindhovense multidisciplinaire project De-escalate heeft gisteravond de Don Berghuijs Award 2014 gewonnen, de belangrijkste landelijke veiligheidsprijs. Bij De-escalate werkt de TU/e samen met de gemeente Eindhoven, Philips en andere partners waarbij lichtscenario’s worden getest om agressieve situaties te reduceren.

De Don Berghuijs Award wordt jaarlijks uitgereikt aan het meest innovatieve, multidisciplinaire project dat bijdraagt aan een veilige samenleving. Binnen de wereld van openbare orde en veiligheid is de prijs een begrip. Een jury van bestuurders en beleidsmakers uit de veiligheidsketen, wetenschap en industrie koos gisteravond De-Escalate als winnaar uit drie genomineerde projecten tijdens een evenement in Leiden.

Yvonne de Kort, onderzoeker binnen het Intelligent Light Institute van de TU/e en projectleider van De-escalate, nam de prijs in ontvangst van minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz Van Haegen. De Kort is bijzonder verheugd met de prijs. “Dit is een geweldige pluim voor dit bijzondere samenwerkingsproject, waarbij we met de industrie, gemeente en ondernemers in Eindhoven de handen ineen slaan om op een vernieuwende manier naar overlast en agressie te kijken.”

Volgens de jury wint De-Escalate de award omdat de projectleden ‘op innovatieve wijze bestaande kennis over de invloed van licht combineren met nieuwe kennis over de manier hoe licht gebruikt kan worden om het gedrag van individuen en groepen mensen gunstig te beïnvloeden om zo een meer veilige omgeving te creëren’. De andere twee genomineerde projecten waren de Aardbevingsmonitor van Veiligheidsregio Groningen en de Twente Safety Campus van Veiligheidsregio Twente.

In het De‐escalate project worden lichtscenario's ontwikkeld die bijdragen aan de‐escalatie en het managen van potentieel agressieve situaties. Interactief licht kan door middel van kleur, intensiteit en dynamiek invloed hebben op menselijk affect, sociale percepties en sociaal gedrag. Het kan aandacht sturen, een atmosfeer kleuren, werken als een sociale cue, en bijdragen aan zelfregulatie en zelfbewustzijn. Deze worden eerst getest in het lab, maar ook in het ‘living lab’ Stratumseind.

Het project kent een breed consortium van actief betrokken partners uit zeer verschillende domeinen. Formeel zijn de TU/e, Gemeente Eindhoven, Polyground (en via hen plaatselijke horeca), Dutch Institute for Safety and Security (verbonden aan Regionale Toezichtsruimte), Philips, Het Lux Lab, en GGzE betrokken bij het project. Daarnaast schuift ook politie Zuid‐Oost Brabant aan bij projectoverleg.

De Don Berghuijs Award werd voor de negende keer uitgereikt tijdens het Captains Dinner Veiligheid in de Pieterskerk te Leiden. Tijdens het Captains Dinner komen jaarlijkse kopstukken en vertegenwoordigers bijeen uit de sector Openbare Orde en Veiligheid.

Bron: Persteam TU/e

Lees meer over het De-Escalate project in Cursor 4.