Studentencorps distantieert zich van dennenboom-kap

Het Eindhovens Studenten Corps distantieert zich nadrukkelijk van de actie van drie studenten, die maandagnacht een metershoge dennenboom kapten in het Stadswandelpark. Twee van de drie studenten zijn leden van E.S.C-dispuut Pael. De Senaat van de studentenvereniging gaat later deze week met de betrokkenen in gesprek.

Een slordige zes meter hoog was de dennenboom die drie studenten in de nacht van zondag op maandag eigenhandig neerhaalden in het Stadswandelpark. De boom zou zijn bestemming, een studentenhuis aan de Mauritsstraat, echter nooit bereiken; het drietal werd iets voor half vijf ’s ochtends gesnapt door een getuige die de politie inseinde. Op de Mauritsstraat werden de studenten, met hun beoogde kerstboom op een karretje, in de kraag gevat, meldde Eindhoven Dichtbij maandag op basis van een tweet van de wijkagent.

Op de site en ook op social media werd al snel gesuggereerd dat het om een ‘corporale’ studentenactie zou gaan. Maar het Eindhovens Studenten Corps laat desgevraagd weten er niets mee van doen te hebben. “Het klopt dat dichtbij.nl gisteren een update heeft geplaatst op basis van een uitspraak van de wijkagent. De vereniging had hier echter niets mee van doen en zoals u kunt zien, is het bericht al gerectificeerd”, stelt Florith Jansen, secretaris van de Senaat van het E.S.C.

President van de Senaat Youp Suurmeijer bevestigt desgevraagd wel dat twee van de drie betrokken studenten lid zijn van het E.S.C-dispuut Pael. De derde student is volgens Suurmeijer niet bekend bij de vereniging. Hij benadrukt dat het om “een onafhankelijke studentikoze grap” gaat “die volledig uit de hand is gelopen. Als vereniging distantiëren wij ons nadrukkelijk van dit soort grappen”.

Suurmeijer zegt de drie betrokkenen nog niet te hebben gesproken. Wel heeft hij contact gehad met de praeses van het dispuut, maar op de inhoud van dat gesprek wil de E.S.C-bestuurder niet ingaan. “We gaan deze week nog met Pael om tafel om het precieze verhaal van die nacht te horen.” Of het verenigingsbestuur sancties overweegt tegen de dispuutsleden, “daar ga ik nog geen uitspraken over doen; dat is allemaal afhankelijk van wat de betrokkenen hierover gaan zeggen. Maar als vereniging zijn we hier zeker niet blij mee”.

Onder andere het Eindhovens Dagblad meldt dat de gemeente wil proberen de schade -naar schatting een paar duizend euro- op de studenten te verhalen. Het E.S.C houdt zich er in elk geval buiten mocht het zover komen, laat Suurmeijer weten: “Deze actie is volledig voor eigen rekening van de betrokken individuen”.

Het dispuut Pael was niet bereikbaar voor een reactie.