Cas van Wezel wint zilver bij het onderdeel Big Air. Foto | Richard Hulshof

Avalanche Boarders halen goud in La Plagne

Het olympische niveau halen ze (nog) niet, maar bijzonder succesvol waren ze afgelopen week wel: de snowboarders van de Eindhovense studentensportvereniging Avalanche Boarders sleepten maar liefst zeven medailles binnen op de Nederlandse Studenten Ski- en Snowboard Kampioenschappen, die in het Franse skioord La Plagne werden gehouden.

Op het onderdeel Boardercross, waarbij de snowboarders met z’n vieren tegen elkaar racen over een parcours met obstakels, was er goud voor student Industrial Design Cas van Wezel en zilver voor Ralph van Megen (Technische Bedrijfskunde).

Bij de discipline Slopestyle werden zelfs alle podiumplekken ingenomen door TU/e-studenten: Van Megen verdiende met zijn trucs op het freestyle-parcours een plekje op de hoogste trede van het podium. Van Wezel werd hier tweede en student Technische Natuurkunde Olivier Oomen completeerde het podium. Op het onderdeel Big Air (acrobatische sprongen van de schans) ging  het zilver naar Van Megen en brons naar Van Wezel.

Op de overige twee snowboarddisciplines, de Slalom en Speed Contest, deden de Eindhovense snowboarders niet mee, vertelt ID-student Martijn Imhoff van Avalanche Boarders. “Freestyle is voor ons ook belangrijker dan racen”, zo verklaart hij. Van de onderdelen waarop zijn clubgenoten succesvol waren, was de Boardercross het sterkst bezet, zegt hij. “Daar waren wel zo’n vijftig deelnemers.” De overige onderdelen waren minder goed bezet, met een tiental deelnemers voor de Slopestyle en slechts zes voor Big Air. De kampioenschappen waren onderdeel van de jaarlijkse studentenwintersport, waar dit jaar meer dan zeshonderd studenten op af waren gekomen. “Maar lang niet iedereen doet mee aan de kampioenschappen. De week is vooral ook voor de gezelligheid.”