Alle medaillewinnaars van Nayade.

Zwemmers Nayade heersen op NSK in Maastricht

Twintig medailles, waaronder tien gouden, sleepte Nayade dit weekend in de wacht tijdens het Open Nederlands Studenten Kampioenschap Zwemmen in Maastricht. De Eindhovense studentenwaterpolo- en zwemvereniging domineerde alle estafettes; de heren zorgden daarnaast twee keer voor een volledig Eindhovens podium, op de 200 meter vrije slag en de 50 meter vrije slag.

Dertig zwemmers vaardigde Nayade afgelopen weekend af naar het NSK, georganiseerd door haar Maastrichtse zustervereniging Tiburón. Nayadevoorzitter Tom Kalse blikt terug op “een prachtig evenement in een gloednieuw bad”, waar de Nayadianen volgens hem voor “een beetje Olympische taferelen” zorgden.

Op de in totaal 24 programmanummers wisten de zwemmers 10 gouden, 7 zilveren en 3 bronzen medailles te scoren, waarmee Eindhoven het medailleklassement na afloop royaal aanvoert. Kalse: “Ook hebben we twee keer een clean sweep gehad (een eerste, tweede en derde plek voor Nayade op één onderdeel, red.) en wonnen we alle estafettes, zowel bij de dames als de heren.”

Volgens Kalse heeft de vereniging vooral “zo ongelooflijk gedomineerd” dankzij de Nayade Elite, een selecte club waarbinnen sinds vijf jaar de allerbeste zwemmers van Nayade trainen, begeleid door coaches Koen de Haan en Rik op het Veld. “Bij een NSK mag je ook zwemmers van bijvoorbeeld PSV of burgerverenigingen als De Dolfijn meenemen, maar de Elite bestaat echt uit allemaal mensen van Nayade. Die hebben we zelf opgeleid en daar zijn we dan ook ontzettend trots op.” De Elite-zwemmers komen bijvoorbeeld ook uit voor Nayade op World Cups, “dat heeft geen enkele andere studentenzwemvereniging in Nederland”, stelt Kalse.

Behalve de Elite verdienen volgens de Nayade-voorzitter ook Elise Pennings, Marieke Nijhuis en Iris Erpelinck een eervolle vermelding naar aanleiding van het NSK. Pennings zwom in Maastricht twee Nederlandse studentenrecords, op de 50 meter vrij en de 50 meter schoolslag. Nijhuis en Erpelinck, respectievelijk secretaris en zwemsecretaris binnen het Nayade-bestuur, behaalden podiumplaatsen op de 100 meter vlinder en de 200 meter vrije slag. “Ook zaten ze in het gouden team op de estafette.”

Kalse verwacht de komende jaren vooral veel van Nayadiaan en Fontys-student Tom Lommers: “Dat is onze snelste zwemmer, die we naar de Olympische Spelen willen hebben”. De Zomerspelen in Rio in 2016 komen volgens de voorzitter waarschijnlijk wat te vroeg, maar de daaropvolgende Spelen “moeten een doel van hem zijn. Ik weet dat dat ook speelt bij hem en Koen de Haan, én dat Tom ook echt onze verenigingsnaam wil gaan uitdragen. Hij is onze troef.”

Aan het -open- NSK deden zo'n 350 zwemmers mee, ook uit België en Duitsland. De gouden zwemmers van Nayade mogen zich na het evenement individueel Nederlands studentenkampioen noemen; de vereniging kan die titel pas in de wacht slepen na de aankomende twee rondes van de Nederlandse studentenzwemcompetitie (NSZK).

Tom Kalse is trouwens niet alleen trots op de medailles die Nayade in Maastricht scoorde, maar ook op de fonkelnieuwe vlag van de organiserende vereniging Tiburón die de Eindhovenaren er ‘veiligstelden’. De Maastrichtenaren kunnen hun vlag volgens Kalse terugverdienen met een tegenprestatie voor het Nayade-bestuur op het NSZK in Leiden, half april.