Aanschuiven bij Huize Hoogstraat. Foto | Rien Meulman

Aanschuiven bij Huize Hoogstraat

Elke twee weken schuift Cursor aan tafel in een Eindhovens studentenhuis. De koks geven hun succesrecepten prijs en en passant leren we het huis, de gewoontes en bewoners kennen. Deze keer: Huize Hoogstraat, een van de vier Ichtushuizen in Eindhoven.

Wat is dat voor een huis?
Twaalf studenten wonen er in Huize Hoogstraat, één van de vier Ichthushuizen van Eindhoven. Het grote huis is eigendom van ISECK, de stichting die tot doel heeft een christelijke woonomgeving aan jongeren te bieden.

Dertig jaar terug was het pand een slagerij en in het souterrain staan nog de bakken waarin varkens gepekeld werden. Nu wonen er dus studenten. Ze hoeven geen lid te zijn van Ichthus (al voorspelt Anton van den Berg, vierdejaars ST, dat ze dat snel worden), maar moeten zich wel conformeren aan een christelijke levensstijl.

Waar staat dit huis om bekend?
Om de betrokkenheid met elkaar. De belangrijkste huisregel is: ‘als je thuis bent, eet je mee’. “Het is niet de bedoeling dat je depressief op je eigen kamer zit”, verduidelijkt Ruben van Zeeland, vierdejaars Design Academy. “Wanneer je dat doet, krijg je snel een bezoekje en vragen we of er iets aan de hand is.”

Recept: lasagne van Gijs (de bijnaam van kok Jan Quinten Gijsbertsen, tweedejaars Bouwkunde)

Bak in een pan met olijfolie 1 kilo gehakt rul. Doe daarbij 4 rode uien, 1 pot geroosterde paprika's, 2 flessen tomatensaus en ongeveer alle kruiden die voorhanden zijn.

Maak een bechamelsaus met 200 g geraspte oude kaas erdoor.

Vet twee ovenschalen in met roomboter en vul ze met lagen rode gehaktsaus, droge lasagnebladen en bechamelsaus en dek af met veel kaas waaronder mozzarella. Deze laagstructuur is volgens Anton typisch voor een gerecht van een Bouwkundestudent.

Zet dit drie kwartier in een oven van 180 graden. Maak er een salade bij en zet yoghurt en vla klaar voor het toetje.

Bij welke kerkgenootschappen horen de bewoners?
De jongens en meiden hebben zeer verschillende achtergronden: gereformeerd, PKN/hervormd, evangelisch, katholiek en vrijgemaakt. Op zaterdagavonden bespreken ze welke kerk ze de volgende dag gaan bezoeken. Meestal is dat de Trinity Church Eindhoven (een internationale kerk in Waalre, op 15 minuten fietsen van Huize Hoogstraat) of de NGK (de Nederlands Gereformeerde Kerk in de Christinastraat, 5 minuten fietsafstand).

Waarom pakt Yannick plots zijn gitaar?
Van hun lijfspreuk moeten ze het niet hebben; ‘Hoogstraat hoog’ betekent eigenlijk niks. Meer waarde hechten ze aan het lied waar iedere huisgenoot mee wordt verwelkomd. Ook Cursor krijgt het melodietje (een paar akkoorden van Yannick Brouwer, derdejaars Industrial Design en een grote portie improvisatie) aangeboden. “De Cursor, de Cursor, de Cursor”, zingt Ruben voor ons. Ach, je had er bij moeten zijn.

Hoe zie je de christelijke levensstijl bij de maaltijd?
Om te beginnen bidt de kok -geregeld via eetlijst.nl- hardop. “Here, zegen dit eten en dank voor de leuke dag en we bidden dat het een gezellige avond wordt.” Dan gaat het eten op de borden en die worden tegen de klok in naar de tafelgenoten geschoven. Na het toetje komt een bijbel op tafel. De kok leest voor, vandaag leest Gijs Job 2 ‘in z’n geheel’. Nadat iedereen elkaar “goede bekomst” heeft gewenst gaat de popmuziek hard aan en gaan elf studenten snel afruimen, afwassen en koffie zetten. En dat doen ze swingend.

Wil jij ook met je huis in deze rubriek? Stuur ons dan een mailtje!
Smaakt dit artikel naar meer? In onze rubriek 'Aanschuiven bij' vind je alle verhalen tot nu toe.