Foto | Bart van Overbeeke

Alle vertrouwen in behalen wereldrecord

De bouwkundestudenten die aan de ijskoepel werken hebben er alle vertrouwen in dat hun constructie het houdt en dat ze het wereldrecord halen. Vanavond om 19.00 uur (Nederlandse tijd) weet het team meer als de ballon waarop de koepel is gebouwd eruit wordt gehaald.

“We verwachten dat het gewoon helemaal goed gaat komen”, zegt Jorrit Hijl- een van de initiatiefnemers van het project- vol vertrouwen. “Eigenlijk weten we al dat ‘ie moet blijven staan. Wanneer de constructie niet zou werken, zou de ballon het namelijk allang begeven moeten hebben.”

Hijl voegt daaraan toe dat ze van tevoren ‘heel ongunstige berekeningen’ hebben gemaakt, met minder dikke lagen dan ze nu hebben. “De fundering is meer dan vier meter dik. Alleen aan de top is ‘ie zo’n twintig centimeter, in plaats van de dertig centimeter die we eigenlijk wilden. We hadden wat problemen om de sneeuw daar goed aan te brengen. Maar ook dat moet voldoende zijn.”

Vanavond als de koepel het houdt, kan het team al juichen. Morgenvroeg wordt nog gekeken of het bouwwerk bestand is tegen zo’n duizend kilo aan zandzakken, maar dat is volgens Hijl vooral om in te schatten hoe veilig het is om de koepel in te gaan. Om alle risico’s te vermijden, zal de geplande opening morgen niet binnen in de Pykrete Dome plaatsvinden, maar komt er een podium naast te staan.

De afgelopen dagen hebben de bouwkundestudenten en vele vrijwilligers nog hard doorgewerkt. Ze zijn zelfs een handje geholpen door de plaatselijke brandweer.