Foto | Bart van Overbeeke

Bloemen en lovende woorden voor ijskoepelbouwers

Zowel het faculteitsbestuur van Bouwkunde als het College van Bestuur heeft vanmiddag zijn waardering uitgesproken voor de prestaties van de ijskoepelbouwers. De Bouwkundestudenten slaagden er anderhalve week geleden in om de grootste ijskoepel van de wereld te bouwen in het Finse Juuka. In Vertigo vertelden ze in een goedgevulde zaal over hun project.

Een ‘giga-prestatie’ noemt rector Hans van Duijn het behalen van het wereldrecord. “We hadden vorig jaar de voetbalrobots en het Solar Team Eindhoven en nu dan de grootste ijskoepel.” Om eraan toe te voegen: “Erg mooi, maar uiteindelijk moet er ook gestudeerd worden. En daar wens ik jullie heel veel succes mee.” Elphi Nelissen, decaan bij Bouwkunde, stelt ‘supertrots’ te zijn en ‘diep respect’ te hebben voor de bouwers. “Het is een mooi voorbeeld van hoe creativiteit en techniek zijn omgezet in iets tastbaars voor de maatschappij.”

Na de lovende woorden en de bloemen voor de studenten en begeleider Arno Pronk, volgt de toelichting over het project. Daarbij leggen initiatiefnemers Jorrit Hijl en Roel Pluijmen met Pronk uit hoe het project tot stand is gekomen. In woord en beeld tonen ze hoe de koepel is gemaakt en welke problemen op hun pad kwamen.

Of ze er iets van geleerd hebben, wil Elphi Nelissen tot slot nog weten. Een lach van Pluijmen volgt. “Tsja, we zeiden vanmiddag nog dat we van die drie weken misschien nog meer geleerd hebben dan in die drie jaar ervoor.” Hijl en Pluijmen gaan morgenvroeg weer naar Juuka voor een halve week. Hijl:“We willen nog een sample van het vezelversterkt ijs ter plekke testen- dat is er vorige week niet meer van gekomen. Binnenkort gaan we mogelijk nog een keer, om over een eventueel vervolg van het project te spreken. Wie weet kunnen er volgend jaar weer studenten aan de slag.”