De dome. Foto | Joep Rutgers

De koepel in Juuka groeit en groeit

De eerste centimeters ijs zijn aangebracht op de grote ijskoepel-in-wording in het Finse Juuka. Zondag is de -kleinere- proefkoepel afgemaakt, nu is alle aandacht gericht op het maken van de grootste ijskoepel - met aan de basis een doorsnede van dertig meter. De Bouwkundestudenten van de TU/e gaan er vanuit dat het bouwwerk vrijdag klaar is.

Bouwkundestudent Roel Pluijmen is realistisch over de planning: “We zijn natuurlijk tijd verloren door het warme weer, maar de weersvoorspellingen zijn nu goed.” Momenteel vriest het een graad of dertien in Juuka. “Daardoor vriezen de laagjes water, die we met behulp van de brandweer van Juuka op de dome spuiten, heel snel aan. Na vijf tot tien minuten kunnen we weer doorgaan met een nieuwe laag.”

De fundering van de koepel is al gemaakt, de onderrand is opgespoten met een mengsel van ijs en houtvezels (Pykrete) voor extra stevigheid. “De bovenlaag wordt met alleen water opgespoten”, zegt Pluijmen. “De Pykrete-laag ziet er niet zo mooi uit door de houtvezels die erin zitten. Maar als alles klaar is, spuiten we nog een laagje sneeuw over die laag heen, zodat het een mooi geheel is.”

Er moeten de nodige lagen gespoten worden, want het ijs bovenop de koepel moet zo’n dertig centimeter dik zijn. Aan de fundering is de koepel zelfs vier meter dik. “Dit wordt heel snel minder: op de helft is ie nog maar zestig centimeter dik”, zegt Pluijmen.

Het project van de Bouwkundestudenten heeft veel bekijks: “Het is nationaal nieuws in Finland, er zitten regelmatig mensen op de tribune te kijken. Ook komen er veel scholieren kijken. Ik hoorde vandaag dat er veel scholieren zijn die willen komen helpen - misschien bij het netjes maken van het terrein voor het feest op zaterdag.”

Dat feest start zaterdag om 14.00 uur, er worden tussen de vijfhonderd en duizend mensen verwacht die de grootste ijskoepel van de wereld willen aanschouwen. Maar voordat het zover is, moeten nog heel wat laagjes water aangebracht worden. In vier ploegen van zeven personen wordt continu gewerkt aan de koepel. Woensdag komt iemand van Philips naar Juuka voor het installeren van de kleurverlichting.

Pluijmen hoopt de deadline te halen: “Er gebeurt elke dag wel iets onvoorziens, zoals pompen die verstopt raken door de houtvezels, maar tot nu toe krijgen we alles opgelost.”

Bekijk alle foto's op de flickrstream van Pykrete dome, of volg ze op facebook.