Foto | Bart van Overbeeke

Fins foutje bezorgt koepelbouwers vertraging

De vervolmaking van de grootste ijskoepel ter wereld, die TU/e-studenten Bouwkunde momenteel bouwen in Juuka in Finland, verloopt niet zonder slag of stoot. Gisternacht trok een Fin nietsvermoedend de stekker van de pomp van de ballon waarop de koepel wordt gebouwd, uit een elektriciteitskast. Het is nu alle hens aan dek om de koepel zaterdag af te hebben voor de opening.

Elke dag komt er wel een probleem op het pad van de TU/e'ers, zo vertelde Bouwkundestudent Roel Pluijmen eerder al in Cursor. "Maar we krijgen alles opgelost."

Zo is de winter in Finland dit jaar de zachtste in 146 jaar: het ging pas laat stevig vriezen, waardoor de werkzaamheden vertraging opliepen. Ook liepen er pompen vast door de houtvezels die in het zogeheten Pykrete-mengsel worden gebruikt voor de stevigheid. Grote hoeveelheden sneeuw op de koepel moesten verwijderd worden. En nu dus een Fin die de stekker van de pomp die de ballon opgeblazen houdt uit de elektriciteitskast trok.

Die kast staat buiten het eigenlijke bouwterrein en de pomp maakt nagenoeg geen geluid, waardoor de TU/e'ers niet hoorden dat ie niet meer draaide. De scheuren die ontstonden doordat de ballon inzakte, moesten gedicht worden. Dat heeft een halve dag werk gekost.

Er mag nu niets meer fout gaan in de strakke planning tot zaterdag, wanneer het openingsfeest is gepland.

Een filmpje van Bart van Overbeeke met Bouwkundestudent Jorrit Hijl.