Eric van der Geer geeft IE&IS medewerkers toelichting op de enquête.

Leefbaarheid Paviljoen houdbaar met ventilatoren

De beleving van Industrial Engineering-medewerkers die hun kantoor hebben in het Paviljoen is niet zo slecht dat er een versneld vertrek uit het gebouw nodig is. Het zal tot de voorgenomen verhuizing in 2018 naar het Hoofdgebouw voldoende zijn overal ventilatoren te plaatsen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Dat vertelde dr.ir. Eric van der Geer-Rutten-Rijswijk, adjunct directeur bedrijfsvoering van de faculteit, vanmiddag tijdens een plenaire bijeenkomst voor alle IE-medewerkers.

In het najaar van 2013 is een enquête uitgezet onder alle 379 medewerkers van de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences om te informeren naar hun beleving van werkomstandigheden in het Paviljoen. De resultaten zijn vandaag tijdens de lunch toegelicht door Eric van der Geer en Floor van der Heijden, arbeidshygiënist van de dienst Arbo, Milieu, Veiligheid en Stralingsbescherming. Meest voorkomende klachten waren onaangenaam ruikende muffe lucht en wisselende temperaturen. Dat verbaast Van der Heijden niets omdat je dit volgens haar kunt verwachten in een oud gebouw met radiatoren en slechts ramen om te luchten.

“Voorafgaand aan dit onderzoek is met het faculteitsbestuur afgesproken dat als een groot deel van de medewerkers met een vaste werkplek in het Paviljoen niet tevreden zou zijn, er gezocht zou worden naar alternatieve huisvesting. Maar dat blijkt dus niet nodig, ” zegt Van der Geer. Er komen in alle regelmatig gebruikte kantoren en studieruimtes mechanische ventilatie-units. Deze ventilatoren kunnen bijna overal in buitenmuren. Bij The Villa, de ruimte van studievereniging Industria, zullen ze in het plafond worden geplaatst.

Van der Geer verwacht dat er meer dan een euroton nodig is voor deze oplossing. “We zoeken hiervoor steun bij het College van Bestuur.” In april of mei zal iedere kamer een ventilator hebben. “Dat is gelukkig voordat het zomer is, wanneer het hier erg warm kan worden onder het platte dak.”

Kees Deneer, HR-adviseur bij IE&IS, is tevreden over de bijeenkomst. “Het is een duidelijk verhaal en de conclusies en de actiepunten zijn helder.” Zowel hij als collega Jolanda van der Sande hebben al ventilatoren op proef. Die bevallen goed.

Van der Sande: “Zonder ventilator stonk het in mijn kamer en was ik aan het einde van de dag moe. Maar ik weet niet zeker of het daar aan lag.” In ieder geval heeft ze het gevoel dat de faculteit de klachten van werknemers serieus neemt."Deze bijeenkomst vergroot het draagvlak voor de beslissingen."