Verlies ov-kaart minder duur

Ov-kaart verloren? Voorheen reisden studenten dan dagenlang voor eigen rekening, maar sinds 1 januari kunnen ze tijdelijk met een anonieme chipkaart het openbaar vervoer in.

De kosten konden flink oplopen als studenten hun ov-chipkaart kwijtraakten. Het duurde soms twee weken voor studenten een nieuwe chipkaart kregen. In de tussentijd moesten ze het gewone tarief betalen voor hun trein-, bus- en tramritten.

Maar sinds 1 januari is er een andere oplossing. Studenten kunnen een tijdelijk studentenreisrecht op een anonieme chipkaart zetten. Dan kunnen ze vrij snel weer gratis of met korting reizen.

Volgens de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) vragen dagelijks vierhonderd à vijfhonderd studenten een vervangende ov-chipkaart aan. Ze konden hun hogere reiskosten alleen terugkrijgen als de chipkaart buiten hun schuld om was stukgegaan. Wie bijvoorbeeld van zijn portemonnee was beroofd, had pech.

De LSVb is blij dat er eindelijk een regeling voor studenten is gekomen. Voor reguliere klanten was die er al jaren, aldus de LSVb.

Voor vragen over de studenten-ov-chipkaart kunnen studenten in principe terecht op een speciale website, maar daar staat nog tegenstrijdige informatie op. Onder het kopje Verloren, gestolen of defect staat nog de oude regeling, terwijl bij de veelgestelde vragen de nieuwe informatie wordt geboden.