Bonden: laatste kans voor 'tussen-cao'

De universiteiten, verenigd in de VSNU, moeten de vakbonden op of vóór 10 juli laten weten hoe ze het hoge aandeel flexwerkers denken te gaan terugdringen. Zo niet, dan is de zogenoemde 'tussen-cao', waarover de bonden en de VSNU met elkaar in gesprek waren, definitief van tafel. Op 10 juli gaan de partijen opnieuw met elkaar in gesprek.

Twee weken geleden werd bekend dat de vakbonden en de VSNU het niet eens konden worden over een ‘tussen-cao’ voor 2014. De vier bonden, Abvakabo FNV, AC/FBZ, CNV Publieke Zaak en wetenschapsvakbond Vawo, wilden hun salariseisen voor 2014 inslikken, als de universiteiten een duidelijke toezegging zouden doen over de terugdringing van het hoge aandeel flexwerkers op hun loonlijst. Jan Boersma van AbvaKabo FNV: "We waren dichtbij, maar de universiteiten wilden er geen hard cijfer op plakken. Dat was voor ons onacceptabel."

Boersma is niet al te hoopvol over een goede afloop: “De universiteiten hadden me beloofd om begin deze week contact op te nemen. Tot op heden heb ik niets vernomen. De tussen-cao lijkt op dit moment dus een gesloten boek te zijn. Als er op 10 juli nog steeds geen concreet voorstel ligt, praten we alleen nog over een nieuwe cao voor 2015. En dan ligt ook onze looneis van drie procent weer op tafel."