Archieffoto | Bart van Overbeeke

Einde netwerkproblemen MetaForum in zicht

Vaste netwerkbekabeling moet een einde maken aan de klachten over traag of weggevallen verbinding in MetaForum. Het College van Bestuur heeft dit afgelopen week besloten en heeft daar 175.000 euro voor over. Het lukte niet om het draadloze netwerk goed werkend te krijgen.

Met vaste bekabeling krijgen studenten de mogelijkheid hun laptop aan te sluiten op het netwerk via aansluitpunten die worden geïnstalleerd in de tafels. Daarmee krijgen ze meer mogelijkheden tot aansluiting op het netwerk en ook de gelegenheid om van snellere netwerktoegang gebruik te maken dan met wireless mogelijk is. De planning voor de uitvoering wordt zeer snel gemaakt en daarna zal ermee gestart worden. Het gaat om zevenhonderd werkplekken op de vloeren -1 en 0. Collegelid mr. Jo van Ham laat weten dat dit besluit is genomen ‘omdat er toch al een tijd klachten waren over de bereikbaarheid en MetaForum zo’n belangrijke werkplek is’. “Studenten willen meer snelheid en meer capaciteit hebben en met Wifi was dat niet te realiseren. We hebben het goed willen onderzoeken en geoptimaliseerd wat mogelijk is. Alles is uit de kast gehaald, maar nu is toch echt gebleken dat je het niet honderd procent zuiver krijgt.” Huub De Hesselle, afdelingshoofd bij Dienst ICT, noemt het gebouw een high density omgeving: “Studenten hebben een tablet in hun tas, een mobieltje in hun broek en zetten een laptop op de tafel. Deze apparaten verbinden allemaal met het wireless systeem.En dat ging nog wel eens mis, vaak in de vorm van traag internet en wegvallende verbindingen.De Hesselle wil de problemen niet aan alleen de drukte en het gebouw toeschrijven, ook de frequentie waarop een deel van het draadloze netwerk werkt is niet optimaal. “Op technisch vlak is MetaForum een complexe omgeving, dat bevestigen onze leverancier en externe partijen. We hebben vanaf de oplevering tot een paar weken terug continue gewerkt aan verbetering.  De laatste twee weken hebben de beste ontwikkelaars van de leverancier zich geworpen op het goed krijgen van de omgeving. Op de 5 gigahertz frequentie is dat gelukt, maar de 2,4 gigahertz frequentie –waar de meeste smartphones en tablets gebruik van maken, blijft lastig.Op de vraag of niet al bij de realisatie van het gebouw de relatief slechte verbindingen voorzien waren, antwoordt Van Ham: “Je houdt met zoveel mogelijk rekening, maar je kunt niet alle beperkingen van een gebouw van tevoren inschatten.” Het geld voor de vaste netwerkbekabeling komt uit het potje ‘onvoorziene posten uit de baseline Campus 2020’.