Feestje bij Flux

Met champagne, gehaktballen en een ‘bungelend’ CvB-lid is deze middag het bereiken van het hoogste punt van gebouw Flux gevierd. Eigenlijk werd het hoogste punt van de nieuwbouw voor de faculteiten Electrical Engineering en Technische Natuurkunde vorige week al gerealiseerd, maar het officiële feestje vond vandaag plaats. Flux is zo’n veertig meter hoog.

Als een aapje in een kooi voelde Jo van Ham, lid van het College van Bestuur, zich naar eigen zeggen. In het bakje van een hoogwerker werd hij zestig meter de lucht in gehesen. Vanaf daar mocht hij inspecteren of de zogeheten uitkraging (de uitspringende bovenverdiepingen) van Flux goed gezakt was. Vervolgens werd hij door het trappengat naar de eerste verdieping van het elf bouwlagen tellende nieuwe gebouw geleid. Dit gebeurde onder het toeziend oog van onder meer de nieuwe bestuursvoorzitter Jan Mengelers, de faculteitsbesturen van EE en TN, een afgevaardigde van Architectuurstudio Herman Hertzberger en ruim honderd bouwvakkers.

In zijn speech benadrukte Van Ham nog eens dat Flux het meest duurzame gebouw van de TU/e-campus wordt. Niet alleen qua energieverbruik, maar ook door het gebruik van recyclebare bouwmaterialen. “En bij sloop kan het gebouw volledig afgevoerd worden. Maar dat is hopelijk pas over een jaar of tachtig aan de orde.” In architectonisch opzicht is Flux, dat ruimte gaat bieden aan 500 medewerkers en 750 studenten, bovendien een ‘spannend’ gebouw. “Dat zie je nu al, met alle doorkijkjes en inkijkjes.”

Van Ham bracht verder een toast uit op het aanwezige personeel van BAM Utiliteitsbouw. De werklui blijken weken voor te liggen op schema. Dat is volgens uitvoerder Martijn van den Hoef en projectorganisator Ad Janssen voor een groot deel te danken aan de zachte winter. “Normaal calculeren we een aantal vorstdagen in, maar dat was dit jaar niet nodig.” Daarnaast verloopt de ‘ruwbouw’ sneller dan verwacht. “We hebben van tevoren vijftien werkdagen per verdieping begroot, maar in de praktijk hebben we er maar dertien nodig.” Inmiddels is een begin gemaakt met het plaatsen van de binnenwanden en de vloerafwerking. Hoewel de geplande opleverdatum van het gebouw december is, wordt dat misschien wel een maand vroeger, aldus Van den Hoef.

Nadat de aanwezigen het champagneglas hebben geheven, laten vooral de bouwvakkers zich het lunchbuffet goed smaken. Vanachter hun borden gevuld met nasi en gehaktballen vertellen sprinkler monteurs Tom Schuiling en Leandro Fa niet meer op te kijken van het bereiken van een hoogste punt. “Maar dat het op zo’n manier gevierd wordt, komt steeds minder voor. Dus dit is echt wel top.”