Mobiel stembureau meert aan op TU/e-campus

Zelfs als hij slechts fungeert als eyecatcher, om de aandacht te vestigen op de gemeenteraadsverkiezingen, dan nog is het mobiele stembureau dat 19 maart op de TU/e-campus staat, zijn komst waard geweest, vindt de gemeente. Maar er kan ook gewoon in gestemd worden, natuurlijk.

Het lukt het lokale bestuur maar niet om de kiezer te verleiden de gang naar de stembus te maken. Ook de naderende gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart beloven weer een treurige opkomst te krijgen. De gemeente Eindhoven legt zich daar niet op voorhand bij neer en denkt het opkomstpercentage wat op te kunnen krikken met een mobiel stembureau, dat ook de TU/e-campus aandoet. Het rijdende bureau – een Amerikaanse schoolbus – staat verkiezingswoensdag 19 maart tussen 14.30 en 16.00 uur namelijk naast Vertigo geposteerd.

De mobiele bus past volgens een gemeentewoordvoerster in haar opkomstbevorderingscampagne. “Met de verwachte lage opkomst, heeft het niets te maken”, zegt ze. “Dit was al langer gepland. Of de mensen er nou wel of geen gebruik van maken, het herinnert ze in ieder geval aan de verkiezingen. Men kan altijd nog tot 21.00 uur in het stembureau van de eigen wijk terecht.”

Het blijft wat de campus betreft bij anderhalf uur, want de bus moet nog meer stations af, die woensdag. ’s Ochtends staat ‘ie tussen het winkelend publiek van Winkelcentrum Woensel. Voordat hij naar de TU/e afreist, meert de bus nog aan op de Hightech Campus. Na station ‘TU/e’ rijdt het stembureau door naar haar laatste halte op het 18 Septemberplein.

De stemuitslag wordt niet per halte bijgehouden, aldus de woordvoerster. Alle in de bus uitgebrachte stemmen worden aan het eind van de dag geteld en leveren een algehele stemuitslag voor stembureau ‘schoolbus’ op.

Het is volgens de gemeente niet voor het eerst dat er op de TU/e-campus gestemd kan worden. Vier jaar geleden stond de bus hier ook. Toen brachten zo’n driehonderd mensen hier hun stem uit. Wie in de schoolbus wil stemmen, moet 19 maart niet vergeten zijn stempas en legitimatie mee te nemen. Alle stemgerechtigde burgers van Eindhoven zijn welkom.