Na de Icedome nu de Sagrada Familia

Bouwkundestudenten gaan in december een Sagrada Familia bouwen van ijs. De Gaudí-toren wordt zo’n veertig meter hoog en komt net als de ijskoepel in het Finse Juuka te staan. De bouwkundigen gaan weer met pykrete aan de slag - het mengsel van ijs en zaagsel waarmee afgelopen januari ook de grootste ijskoepel ter wereld is gebouwd.

“We hebben de breedste koepel gebouwd. Waarom gaan we ook niet de hoogste bouwen?” Dit volgde uit een brainstorm en evaluatie na de realisatie van de ijskoepel, vertelt ir. Arno Pronk, universitair docent Structural Design. De Finnen in Juuka blijken maar wat graag weer een blikvanger te hebben in hun dorp. “Ze willen graag economische activiteiten ontwikkelen. Het liefst met meer festiviteiten erom heen dan bij de ijskoepel is gebeurd. De bouwkundigen wilden zelf graag weer ‘iets moois en interessants neerzetten”, vertelt Pronk. Toen eenmaal  voor een hoge constructie was gekozen, kwam de Sagrada Familia al brainstormend in beeld. Die kathedraal is 150 meter hoog. De bouwkundigen gaan voor een toren van zo’n 40 meter hoog, 30 meter lang en 20 meter breed. “Het wordt hoe dan ook technisch een aardige uitdaging”, vertelt Pronk. “We hebben onder meer te maken met een zogeheten dynamische belasting. Dat wil zeggen dat de wind veel invloed heeft.” De vorm zal bepaald worden door een opblaasbaar gedeelte dat door een bedrijf moet worden gemaakt. “Een soort van opblaasbare dildo”, vergelijkt Pronk. Daarop wordt dan pykrete aangebracht, hetzelfde mengsel van ijs en zaagsel dat ook bij de bouw van de ijskoepel is gebruikt. “We gaan de voordelen van het materiaal wel beter benutten. Als we de pykrete homogener aanbrengen, is de kwaliteit van het materiaal beter."  ”Ook op andere punten hebben de bouwkundigen lering getrokken uit de eerdere ervaringen. Pronk: “Het teamwork verliep goed, maar technisch gezien is er nog wel wat te winnen. Zo kunnen we de backup-systemen beter op orde hebben en ook het proces van het mengen van het zaagsel met water. We gaan ervan uit dat het in december meer gaat vriezen dan afgelopen jaar.”

Volgens de universitair docent zal het resultaat ogen als een ‘stalactietenkathedraal’. Ook dit project wordt een afstudeerproject, dit keer van de studenten Teun Verberne en Jordy Kern. Zij bouwden afgelopen jaar mee aan de ijskoepel. “Mogelijk trekken we het dit jaar breder door er ook andere studenten bij te betrekken. En eventueel ook onderzoekers en studenten van andere universiteiten”, vertelt Pronk. De ijskoepel in Juuka is inmiddels afgebroken, vanwege de opnieuw gestegen temperaturen.