Het oude Plaza Futura. Foto | Bart van Overbeeke

Oud-TU/e'er blaast oud Plaza Futura nieuw leven in

Het oude Plaza Futura aan de Leenderweg gaat weer open als cultuurpodium. TU/e-alumnus Wouter van der Horst is één van de initiatiefnemers met wie de gemeente Eindhoven in zee gaat om het leegstaande theater nieuw leven in te blazen. Plaza zou onder andere een podium kunnen gaan bieden aan de Eindhovense studentencultuurverenigingen.

Strijp-S is de stek waar Plaza Futura afgelopen najaar naartoe verhuisde. De gemeente ging daarop op zoek naar een koper of huurder voor het oude theaterpand aan de Leenderweg, maar vond lange tijd geen partij die paste binnen haar criteria. Totdat zanger Hans van Heiningen, acteur Sander Eckhardt, regisseur Geert Niland en zanger/acteur Van der Horst in beeld kwamen met hun plannen voor een laagdrempelig podium voor kunst en cultuur. De vier vormden onder andere ook het team achter de studentenmusical ‘Rent’, eind vorig jaar te zien op het universiteitsterrein, en TU/e’s lustrummusical ‘Moulin Rouge’ uit 2006.

Het viertal wil van Plaza Futura een open podium maken voor theater, dans en muziek, “voor iedereen in Eindhoven, met een focus op amateurs, semi-professionals en de werkloze professional. We gaan geen grote shows boeken die al succesvol zijn; daar zijn bestaande podia prima voor. We richten ons juist op de groep daaronder, die graag wil optreden, maar voor wie relatief weinig podium is”.

Van der Horst, onder andere werkzaam bij Het Nieuwe Theater, denkt dat gemeente overstag ging omdat het 'een mooi plan met een duidelijk doel en een breed draagvlak' is. “We willen er echt heel graag een succes van maken. Kennelijk heeft ons enthousiasme aanstekelijk gewerkt, zowel bij Eindhovense verenigingen als de gemeente.”

De oud-student Technische Wiskunde zegt inmiddels “een hele lijst van clubs” te hebben die interesse hebben om voorstellingen te gaan brengen in het oude Plaza. Ook met de Eindhovense studentencultuurverenigingen is hij in gesprek. Volgens hem zouden bijvoorbeeld projecten als ‘Rent’ en ‘Moulin Rouge’, waarbinnen verschillende partijen samenwerken, zeker een plek kunnen krijgen in Plaza. “Dat soort initiatieven zijn onze kracht.” Maar hij wijst ook op de mogelijkheid van kleinschaligere optredens, zoals livemuziek in het restaurant op de begane grond.

Wanneer Plaza Futura weer opengaat, is nog de vraag. De nieuwe uitbaters mikken op september, de start van het nieuwe theaterseizoen, “maar dan moeten we snel beginnen met programmeren”. Daarnaast moet het pand deels worden verbouwd  en worden bijvoorbeeld de huidige twee filmzalen samengevoegd.
Van der Horst benadrukt dat zijn compagnons en hij zeker niet teveel willen veranderen aan het theater: “De look and feel van Plaza vinden we heel lekker, daar willen we eigenlijk niet aankomen. Maar er moeten wel wat dingen worden opgeknapt”. Over het wel of niet behouden van de naam is volgens Van der Horst nog discussie. “Wat we ook doen, ik denk dat het in de volksmond sowieso Plaza zal blijven heten.”

In eerste instantie gaan Van der Horst, Van Heiningen, Eckhardt en Niland het pand van de gemeente huren. In welke constructie, bijvoorbeeld via de oprichting van een aparte stichting, is nog onderwerp van gesprek. Met een mogelijke koop van het pand op termijn is Van der Horst naar eigen zeggen nog helemaal niet bezig. “We moeten onszelf eerst gaan bewijzen, daar gaat op dit moment alle energie naartoe.”

Update d.d. 13 mei 2014: het nieuwe cultureel podium opent de deuren in september 2014 onder de naam PandP.