Het Studentensportcentrum.

Uitdijend sportcentrum houdt klant dik tevreden

Het Studentensportcentrum krijgt een dikke voldoende van zijn gebruikers. Dat blijkt uit een recente tevredenheidspeiling onder studenten en medewerkers van de TU/e en Fontys. De waardering voor de faciliteit heeft niet te lijden onder de groei van het sportcentrum, dat tegen de grenzen van zijn capaciteit aanhikt.

Een 8,0 van sportkaarthouders en een 7,4 van niet-sportkaarthouders; dat zijn de eindcijfers die gebruikers noteerden op het rapport van het Studentensportcentrum. Volgens woordvoerder Raymond Starke zijn de sporters “op alle aspecten tevreden tot zeer tevreden”. Vooral het ruime aanbod, de kwaliteit van de lessen en de tarieven worden gewaardeerd, evenals de sfeer in het Studentensportcentrum. Verbeterpunten zien de respondenten (1.945 in totaal) echter ook. Op het wensenlijstje staan bijvoorbeeld ruimere en schonere kleedkamers en sanitaire voorzieningen, een aantrekkelijkere en duidelijkere <link http: venus.tue.nl sci-cgi index.opl external-link-new-window externe link in nieuw>website en meer kluisjes. Over elke van die verbeterpunten wordt volgens Starke al nagedacht; onder andere de gevraagde uitbreiding van het aantal kluisjes “willen we graag snel aanpakken”. Een ander punt van kritiek is het (voetbal)trainingsveld buiten. “Als het geregend heeft, staat het eigenlijk meteen onder water. Veel trainingen op dit veld moeten om die reden worden afgelast. Dat is slecht.” Het Studentensportcentrum was daarom al bezig met de aanschaf van kunstgras voor dit veld; de uitkomsten van de enquête brengen volgens Starke extra vaart in dat proces. Volgens hem verkeert het overleg hierover in een vergevorderd stadium, “we hopen voor het nieuwe collegejaar een kunstgrasveld te hebben liggen”. Hoofdgebruikers van het veld zijn studentenvoetbalvereniging Pusphaira, frisbeevereniging Vertigo en lacrossevereniging Screaming Eagles. Daarnaast wordt het veld regelmatig verhuurd aan bijvoorbeeld middelbare scholen die het gebruiken voor de gymles. In dat opzicht betaalt de investering zich volgens Starke op termijn wel terug, “je kunt zo’n kunstgrasveld eindeloos blijven gebruiken en verhuren”.Verder geven vooral gebruikers van Fontys aan dat ze vanuit hun instituut of opleiding graag meer voorlichting over het Studentensportcentrum zouden krijgen. Volgens Starke is die voorlichting de laatste jaren al wel verbeterd, maar blijft het binnen de hogeschool lastiger om -mogelijke- gebruikers te bereiken dan aan de TU/e. “We zijn aan het nadenken over acties om onszelf ook bij Fontys nog meer in de kijker te spelen.”Ruim 11.000 leden telt het sportcentrum momenteel (onder wie 6.500 van de TU/e en 3.000 vanuit Fontys), van wie er zo’n 1.000 de laatste twee jaar bijkwamen. “We zijn behoorlijk <link http: www.cursor.tue.nl nieuwsartikel artikel studenten-sportcentrum-leidt-groei-in-goede-banen external-link-new-window externe link in nieuw>gegroeid, zitten tegen onze capaciteit aan. Dan ben je toch bang dat mensen gaan zeggen: ‘Het wordt te druk’. Maar kennelijk hebben we dat met diverse maatregelen toch goed weten te ondervangen. We zijn dan ook heel erg trots op de uitkomsten”. Dat neemt niet weg dat Starke hoopt dat het Studentensportcentrum op niet al te lange termijn kan uitbreiden. “We blijven groeien, net als de studentenaantallen. Dat is een uitdaging.”
De verbouwingsplannen, in overleg met Dienst Huisvesting en architect Houben & Van Mierlo, verkeren volgens hem in de ontwerpfase. Realisatie zal op zijn vroegst in 2017 of 2018 zijn, verwacht Starke. Er wordt onder meer gesproken over een forse uitbreiding van de fitnessruimte en een nieuwe ‘omnizaal’ voor onder andere danslessen, zodat er meer ruimte komt in de sporthallen.