Voorbeeld van virtuele open dag (geen definitief ontwerp)

Online wervingscampagne moet meer internationale studenten trekken

Een virtuele open dag, gericht online adverteren via sociale media en studyportals. Het zijn enkele van de initiatieven die de TU/e gaat nemen om de internationale naamsbekendheid te vergroten en meer studenten uit het buitenland aan te trekken. Het Communicatie Expertise Centrum (CEC) heeft een strategie en plan van aanpak voor de internationale werving geschreven. Het College van Bestuur (CvB) heeft dit voorstel vorige week goedgekeurd. De pilotlanden worden India, Mexico, Bulgarije en Spanje.

De TU/e wil meer internationale studenten. In 2020 moet twintig procent van de bachelorstudenten uit het buitenland komen en vijfendertig procent van de masterstudenten. Een deel van die masterstudenten komt al uit de doorstroom van de internationale bachelors, maar een deel zal ook direct vanuit het buitenland in de master instromen. In opdracht van het CvB en de betrokken deans is het CEC vorig jaar gestart met het schrijven van een strategie en het ontwerpen van een daaraan gekoppelde wervingscampagne. Op basis van onderzoek en gesprekken met internationale studenten en interne stakeholders is besloten het accent te leggen op online werving.

De TU/e gaat in eerste instantie in India en Mexico voor de Graduate School werven en in Bulgarije en Spanje voor zowel het Bachelor College als de Graduate School. De keus voor die vier pilotlanden volgde uit onderzoek. Selectiecriteria waren onder meer het niveau van het Engels, het opleidingsniveau en de bereidheid om in het buitenland te studeren. De komende tijd wordt uitgezocht hoe de TU/e de studiekiezers in deze landen het beste kan bereiken, waarbij gedacht wordt aan Facebookpagina's en studyportals.

Na een selectietraject met vier bureaus, heeft het CEC voor YoungWorks gekozen om een wervingscampagne te ontwikkelen. Dit is hetzelfde bureau dat eerder de campagne ‘Toekomstdromen’ voor de TU/e realiseerde. YoungWorks is nu met het CEC tot de slogan 'TU Eindhoven learn/explore/innovate' gekomen, die in communicatie-uitingen vanaf dit najaar zal worden gebruikt. Verder is het idee uitgewerkt om in 2015 een virtuele open dag van 24 uur te organiseren voor de doelgroep. Daarbij kunnen studiekiezers onder meer chatten met TU/e-studenten en alumni.

Deze wervingscampagne is een aanvulling op de activiteiten die de TU/e al uitvoert om internationaal te werven. Aan de bestaande samenwerking met partneruniversiteiten en het bezoeken van beurzen verandert dan ook niets. Projectleider Sandra Buys licht toe: "Alleen insteek en doel zijn anders. Het gaat hier om vrije marktwerving en werken aan naamsbekendheid voor de TU/e."