Wil van der Aalst.

TU/e-prof Van der Aalst nieuw lid KNAW

TU/e-hoogleraar Wil van der Aalst (Wiskunde & Informatica) wordt lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. De KNAW heeft zeventien nieuwe leden gekozen, zo maakte de organisatie vandaag bekend.

Prof.dr.ir. Wil van der Aalst wordt internationaal gezien als een pionier in de ontwikkeling van nieuwe methoden en technieken voor het ontwerp en de analyse van bedrijfsprocessen. De hoogleraar, één van de meest geciteerde informatici ter wereld, maakt daarbij gebruik van process mining, waarin data mining en het modelleren van processen bij elkaar komen. Van der Aalst werd in maart 2013 tevens benoemd tot universiteitshoogleraar van de TU/e.

De zestien andere nieuwe Akademieleden zijn onder andere verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, de Universiteit Utrecht, de Radboud Universiteit Nijmegen, de Universiteit Maastricht, de Universiteit van Amsterdam en de TU Delft.

Zo’n vijfhonderd leden telt de KNAW in totaal; vooraanstaande wetenschappers uit alle disciplines die worden gekozen op grond van voordrachten van peers binnen en buiten de Akademie. Een lidmaatschap is voor het leven. Vanuit de TU/e werden eerder onder anderen prof.dr.ir. René Janssen, prof.dr. Bert Meijer en prof.dr. Rutger van Santen (allen verbonden aan de faculteit Scheikundige Technologie) al tot Akademielid verkozen.